Lösfotad stor?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Lösfotad stor?

Inläggav admin » ons sep 29, 2010 07:15

Det börjar bli dags att byta storen på vår Adagio 27. Vi har fått en offert där segelmakaren föreslår ett lösfotat segel. Någon som har erfarenhet av det? Vi är definitivt inte ute efter att kunna krama ut den där sista tiondels knopen utan vill ha ett så lätthanterligt och "förlåtande" segel som möjligt.

Mvh
Tore André
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Lösfotad stor?

Inläggav admin » mån okt 04, 2010 07:24

Jag har fått ett svar från Anders Lamrén:

Hej Tore,
Det är mest fördelar med lösfotat. Bättre kontroll, man kan hålla sig fast i bommen om nödvändigt, och den största fördelen, som vi ser det, är att man inte behöver ta ur de genomgående lattorna (Sådana måste du ha i den nya storen) när man skall ta hem och vinterförvara storen. Vi binder upp en stege parallellt med bommen och tar enkelt ner storen på den. Sedan surrar man ett rep runt och bär hem stegen med seglet, eller kör hem den på biltaket. Vi förvarar seglet på stegen hela vintern.
Man måste dock montera en kort skena med en liten skotvagn på i aktre delen av bommen, det är väl den enda nackdelen, men den inträffar ju bara en gång. (se bifogad bild)
Hälsningar,
Anders


Vi hade nästan valt bort fullattor eftersom segelmakaren sa så här:

När det gäller fullattor är det bra i vissa avseenden, t.ex. ökar livslängden något. Men det finns nackdelar med, seglet blir tyngre och därmed jobbigare att hissa och ett tyngre segel står sämre i lätta vindar. Enligt mig är det inte nödvändigt då ytan är relativt liten.

Anders har kommenterat det så här:

Hej,
Vi har aldrig upplevt annat än fördelar med fullattor även i lätt vind. Om vissa tycker det är så, uppvägs det av den enorma fördelen man får vid nedtagning av seglet när man har fullattat. Man har sk lazy jacks, som gör att hela seglet kommer ner som en persienn mellan lazyjacksen. Om det inte blir helt perfekt med en gång så slipper man ändå att få ned seglet på däck och man kan beslå det snyggare när man kommit iland. Vi tycker också att formen på seglet blir mycket bra.
Du lyckades tydligen öppna Wordfilen. Det var mer än vad jag kunde göra själv när jag sänt mailet. Jag har en ny dator med Win 7 och Live Mail. Vet du möjligen hur man associerar .docx med Live Mail? jag prövade via standardpgm, men det kändes inte rätt så jag avbröt.
Hälsningar,
Anders

Så just nu lutar det åt lösfotad stor med fullattor. Fler råd för eller emot?

/Tore
Bilagor
Skotskena.JPG
Skotskena.JPG (14.33 KiB) Visad 5968 gånger
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Re: Lösfotad stor?

Inläggav hedgehog » mån okt 04, 2010 17:38

Vi har haft lösfotat på de tre storsegel vi köpt (tre olika båtar!) och kan inte komma på någon nackdel överhuvudtaget. Kan iofs inte se någon större fördel med traditionellt underlik heller...
Den stora belastningen uppkommer i hals- och skothornen på seglet så varför skapa onödig friktion genom att ha seglet trätt i bommens likränna? Med lösfot går det lätt att både tajta och släppa efter på uthalet.
Förstår inte riktigt Anders L's beskrivning av den lilla "skotskenan" men det är kanske så att hans bom inte hade någon uthalsjustering från början.
Annars kopplar du uthalet i halshornsringen som vanligt.
Vi har två genomgående lattor och två långa vanliga i vårt storsegel. Man kan säkert få en bättre form med samtliga lattor genomgående men tänk på att det blir tyngre att hissa.
Upplever nog att en lösfotat stor får bättre form i nedre delen av seglet men det är väldigt subjektivt och kan inte beläggas.
Lycka till med det nya seglet, det blir ett lyft hur du än väljer att göra!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Lösfotad stor?

Inläggav Anders Lamrén » sön okt 10, 2010 23:58

Hej Hedgehog,
Vi har alltid haft ett rejält uthal. Det består av en fyrväxlad talja inne i bommen som sedan är neddragen till en winch under sprayhooden. Man ser skothornskroken samt en del av trissan tv i bilden. Vi tyckte dock att vi ville ha något som hjälpte till att ta upp de vertikala krafterna och sidkrafterna så inte allt hängde på uthalstampen som i och för sig är tillräckligt stark. Det kändes "sladdrigt " med bara en tamp från hornet. Dessutom krokar vi om detta uthal till revhornen när vi revar och då är det praktiskt om det nedersta skothornet stannar kvar på bommen eftersom det är fäst i vagnen på skenan. Man skulle kunna tänka sig att avlasta genom en tamp genom skothornet samt runt bommen, men detta tycker vi ger för mycket friktion och gör att det blir svårare att kontrollera hornets placering. Vi är jättenöjda med skotvagnen kombinerat med uthalet.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Lösfotad stor?

Inläggav admin » mån okt 11, 2010 07:04

Nu har vi beställt en lösfotad och fullattad stor. Skothornet kommer hållas på plats med ett kraftigt kardborreband, det verkar vara standard nu även på betydligt större båtar.

/Tore
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron