Tre eller trefem?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Tre eller trefem?

Inläggav Göran C » tor sep 16, 2010 15:35

Hej

Är det någon som vet varför Allegro 27:an uppges med två olika viktmått, 2,95 och 3,4 t.? Är det högre för Adagion kanske?

Mvh

Göran
Göran C
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 09, 2009 13:21
Ort: Stavanger

Re: Tre eller trefem?

Inläggav Göran C » mån nov 29, 2010 15:19

Det var underligt... Är det verkligen ingen som kan svara på denna enkla men ganska grundläggande fråga???

mvh

Göran
Göran C
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 09, 2009 13:21
Ort: Stavanger

Re: Tre eller trefem?

Inläggav KG Bergendahl » ons dec 22, 2010 14:44

Göran,

Jag har själv funderat på varför två vikter är angivna. Tycker också det är konstigt att ingen som vet kan svara, eller är det ingen vet???

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Tre eller trefem?

Inläggav Göran C » ons dec 22, 2010 15:02

Misstänker att det nog bara är Lars-Olof som vet tydligen; och han verkar inte läsa detta forum! :|

Mvh

Göran
Göran C
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 09, 2009 13:21
Ort: Stavanger

Re: Tre eller trefem?

Inläggav Göran F » sön apr 10, 2011 07:27

Lyfter den här lite äldre tråden då den kan ha allmänt intresse.
2,95 ton är det teoretiska konstruktionsdeplacementet, alltså båtens vikt på ritningen så att säga.
3,4 ton är en senare tillkommen siffra relaterad till vad båten faktiskt kom att väga.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Tre eller trefem?

Inläggav Göran C » sön apr 10, 2011 08:12

Detta innebär väl i så fall att kölprocenten på Allegro 27:an bara skulle vara runt 36% (!) med de konsekvenser detta får för Capsize index och Motion Comfort index. Kan det verkligen stämma?

Göran C
Göran C
 
Inlägg: 6
Blev medlem: mån feb 09, 2009 13:21
Ort: Stavanger

Re: Tre eller trefem?

Inläggav Göran F » sön apr 10, 2011 10:19

Våra båtar är väldigt robust byggda, så att den högre vikten är troligare än den lägre verkar tämligen logiskt, oftast vid övergång från teori till praktik tillkommer det saker, som "teori" missat men "praktik" konstaterar är nödvändiga.
Jämför gärna skillnaden mellan tänkt tid för att göra ett båtjobb och faktisk tid för att få det utfört, i alla fall för mig är det stor skillnad mellan dessa. :D
Titta sedan på hur djupt en långfärdsrustad båt ligger så sticker vikten iväg ytterligare en bra bit.

Tillämpligheten och värdet av olika teoretiska utvärderingsmodeller på allegron är nog mer en typisk forumfråga än en av praktiskt seglingsintresse. :)
Att båten seglar väl och är snäll mot besättningen i hårdare väder har nog konstaterats tillräckligt ofta under båttypens långa livstid.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron