Läckage runt propelleraxel

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Läckage runt propelleraxel

Inläggav Wern Palmius » mån aug 30, 2010 20:59

I sommar började det läcka runt propelleraxeln i vår Allegro 27.
En koll med Sjöassistans och en mekaniker vi blev uppkopplade till sa att det nog var ett cutlasslager som var slitet.
Han lugnade oss också med att det inte skulle bli plötsligt värre läckage och att axeln inte skulle skära.
Nu när båten ligger still läcker det inte mycket, inte ens en liter /dygn men när vi kör med motorn får vi in 1 liter/timma.
Måste åtgärdas i vinter. Finns det någon som har några erfarenheter att dela med sig?

Hälsningar
Wern
K25 S73 Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav janne » mån aug 30, 2010 22:31

Hej
Hur ser propelleraxeltätningen ut?
Det vore bra om du kunde beskriva den eller allra helst ta ett kort.

/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Wern Palmius » ons sep 08, 2010 20:52

Här är en bild av lagret.
I den smala slangen som kommer ned till lagret har det kommit upp vatten och blandat sig med oljan som ska rinna ned och smörja lagret. Vattnet som kommer in droppar runt infästningen av propelleraxelröreret som är bakom skottvägen akter om lagret (under avgasslangen. En mekaniker som jag mailat med säger att han måste flytta på motorn för att byta lagret. Verkar det rimligt?
Undrar Wern, K25 S73 Olga
Bilagor
lager.jpg
lager.jpg (198.65 KiB) Visad 35432 gånger
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav janne » ons sep 08, 2010 23:23

Hej
Det är viktigt att oljeslangen går upp en bit och slutar över vattenytan, helst ska det sitta en liten behållare ovanför vattenytan så att det blir en liten oljevolym däruppe.
Om det ser ut så och ändå inte blir bra är det nog simmerringen som sitter mellan "lagringen" (det är i själva verket en packbox som tätas med simmerringar och en innesluten olevolym med oljenivå högre än vattenytan) och axelröret. Då kan oljan i tätningshuset blanda sig med sjövattnet i axelröret. Om simmerringarna på höger sida (mot bakslaget) är dåliga läcker oljan in i båten mot backslaget.
Sjunker oljenivån i slangen efter ett tag?
Det borde kunna gå att byta simmeringar med båten hängande i band. Lossa klämkoppling, tryck propaxel bakåt så långt det går mot rodret, lossa alla slangklämmorna på axerröret och pilla ur tätningen mellan änden på propaxel och klämkoppling (ev ta bort klämkoppling från backslag.

hoppas det går bra

/Janne W
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Anders Lamrén » mån okt 11, 2010 19:02

Hej Wern,
Den som tänkte flytta motorn måste ha varit ute efter att klå dig på pengar. Axeln går ju att dra akteröver som Janne sade. Man kan enkelt ta bort rodret om det skulle vara nödvändigt. Det ser dock väldigt trångt ut akter om klämkkopplingen. Vad är det för material akter om packboxen? För mig känns det som om klämkopplingen skulle kunna ha kontakt med packboxen och det är ju inte bra. Kan du förklara exakt vad det är för material straxt akter om packboxen, det ser ut som mässing och några ringar av gråblått material. Om man inte vet exakt vad det är kan inte jag ge några tips på lösningar. Var slutar mässingsröret som börjar vid cutlesslagret?
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Wern Palmius » tis okt 12, 2010 19:20

Hej

Mekanikern jag mailat med var och tittade i båten i söndags. Han hävdar fortfarande att han måste flytta motorn ca 4 cm för över. Vilket medför byte till en längre propelleraxel. Beräknad kostnad 15-20 tusen kronor.
Jag vet inte riktigt vad grejorna heter. Men om man börjar från för och går akter ut ser man på bilden: 1 backslaget (grått). 2 motoraxeln med platta (lite rostig). 3 Platta med infästning för propelleraxel (mörkgrön.) 4 ett lager med oljerör (mässing). 5 en slag eller bälg (turkos) med tre slangklämmor runt. 6 en infästning mot skottvägg(ser lite grön ut på bilden) . 7 (under avgasslangen) infästningen av propellaraxelröret.
Mekanikern säger att nr 3 och nr 4 ligger mot varandra och att detta enbart kan avhjälpas genom att flytta motorn och skaffa en längre axel. Kan man inte minska lite på längden på slangen/bälgen (5)?
Kan man byta hela "kittet"från skottvägg till infästning av propelleraxel (3)?
Anders, du frågar: Var slutar mässingsröret som börjar vid cutlesslagret? Kan du förklara den frågan lite - jag förstår den inte.
Jag bor och har båten i Upplands-Bro. Har någon ett råd om en bra mekaniker jag skulle kunna vända mig till?

Hälsningar

Wern
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Anders Lamrén » fre okt 15, 2010 12:39

Hej Wern,
Propelleraxeln löper i ett mässingsrör som börjar i cutlesslagrets aktre del straxt för om propellern. Detta rör är vattenfyllt ända upp till packboxen som skall täta. Mässingsröret slutar någonstans i den gummislang man ser på bilden. Frågan är bara var i denna slang röret slutar. Som sagt, det är trångt där, men med lite flyt kanske du kan få in en vettig axeltätning. Mekanikern vill förstås öka på avståndet genom att flytta motorn förut, men kolla först hur mycket plats det finns mellan mässingsrörets förliga del och klämkopplingen vid motorn. Om mässingsröret går långt föröver kan man ju kapa det en bit för att öka avståndet.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Anders Lamrén » mån okt 18, 2010 22:53

Hej igen Wern,
Jag tror jag måste förtydliga mig lite. Jag tror som sagt att problemet är att packboxen har kontakt med klämkopplingen runt axeln. Om du monterar en ny packbox/axeltätning av samma sort som den gamla och lyckas åstadkomma ett avstånd på någon cm mellan förliga delen av den och axelkopplingen så tror jag att du fixar läckaget. Det kanske till och med bara går att byta de sk simmeringarna i tätningen som Janne dade.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Arbetet påbörjat

Inläggav Wern Palmius » tis nov 16, 2010 18:13

Hej

Jag har hittat en mekaniker som har påbörjat jobbet med något mindre vidlyftiga tankar än att flytta motorn.
I dag har tagit bort lagret och det visade sig att propelleraxelrörets förliga gänga var helt slut. Den hade korroderat(?) eller något ditåt. I spåren i gängan fanns inget kvar. Detta var orsaken till att vattnet läckte in på skottväggens aktersida. Har någon hört talas om något sådant?
I lagret var dessutom någon av ringarna sliten. Därför läckte vatten upp i oljeslangen.
Man kan också konstatera att den som satte i motorn åt mig 2002 fuskade lite med avståndet mellan lager och axelkopplingen. Min mekaniker tror dock att han ska kunna fixa det. Jag hoppas.

Hälsningar

Wern
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Erlandf » sön feb 05, 2012 22:36

Jag lyfter denna tråden av det skälet att jag har ett mindre inläckage till utrymmet under motor och propelleraxel. (Har en Allegro 27). Fenomenet påminner mycket om det som Wern P beskriver
Den felsökning jag gjort har resulterat att jag starkt misstänker att det är det rör som omsluter propelleraxeln som läcker.
Det är ju inte åtkomligt för inspektion , så än så länge så är det ju som sagt enbart en misstanke. Är i alla fall inställd på att plocka ur propelleraxeln och byta röret och i samband med det även cutlasslagret (det aktre vattensmorda gummilagret) Någon som gjort det och har info jag kan ha nytta av. Hur är röret fastsatt t.ex?

mvh
Erland Fernerud
Erlandf
 
Inlägg: 11
Blev medlem: sön feb 14, 2010 20:57

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Göran F » tis feb 07, 2012 16:29

Hur ser lösningen ut i din båt?
Är det med mässingrör kring axeln?
Finns det små mässingrör i skrovet i rätvinkel mot mässingröret för kylvatten?
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Erlandf » tis feb 07, 2012 20:55

Hej Göran
Har inga bra bilder, vilket vore det bästa förstås.
Vilket material det är i röret kan jag inte svara säkert på. Vid "akteränden" på röret ser man ju inte mycket av röret, det sticker ju inte ut utamn ligger i liv med plasten och är övermålat med gelcoat.
Däremot så är det som du frågar två smala rör som går in vinkelrät mot axelns riktning, ca 5 cm från omslutningsrörets bakkant.
Vad jag kan förstå så är dessa rör till för att förbättra vattentillförseln till cutlass-lagret. Vet inte om dom är nödvändiga, ser i broschyrer/kataloger för nya cutlasslager och axelrör inga såna grejor.

Erland F
Erlandf
 
Inlägg: 11
Blev medlem: sön feb 14, 2010 20:57

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Göran F » tis feb 07, 2012 22:29

Hej Erland,
Då tror jag det är ganska klart vad du har, samma som jag haft tidigare och härstammar från min ursprungliga volvopenta installation.
Det är en yttre del som innehåller gummilagret och de två rören är som du säger avsedda för kylning. Denna yttre del är fastplastad i skrovet och i dess inre ände är ett mässingrör igängat, alltså samma typ som är beskrivit tidigare i denna tråd.
Antingen är det den gängade skarven som läcker, troligast, annars har vidhäftningen mellan mässing och plast försvunnit och vattnet kan komma in om det inte är packboxen, som läcker förstås.
Jag har bytt detta mot en glasfiberhylsa, av denna typ http://www.capella.se/produkt.asp?kateg ... tID=75&a=4
Då den yttre mässingdelen är helt inplastad så sågade jag helt radikalt bort denna och plastade sedan fast det nya glasfiberarmerade röret. Se bilder
Jag tyckte det var skönt att bli av med den tveksamma skarven på mässingröret och risken för problem, som nämnts tidigare i tråden.


prop 1.jpg
prop 1.jpg (601.21 KiB) Visad 34858 gånger





prop 2.jpg
prop 2.jpg (272.33 KiB) Visad 34858 gånger
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Erlandf » ons feb 08, 2012 21:13

Hej
Tack för info.
Verkar ju vettigt att byta ut metallröret mot ett glasfiberdito. Beslutat, så gör jag!
Har du ytterligare info/detaljer om hur du gick tillväga?

Hälsningar
Erland F
Erlandf
 
Inlägg: 11
Blev medlem: sön feb 14, 2010 20:57

Re: Läckage runt propelleraxel

Inläggav Göran F » ons feb 08, 2012 21:41

Hej
Tror att mina bilder säger det viktigaste.
Jag passade samtidigt på att fasa av akterdelen av skrovet för att förhoppningsvis få lite bättre vattenströmningar kring propeller, det syns till delar på andra bilden, om du jämför med den första så är propelleruttaget tunnare.
Har sett någonstans på nätet att någon sågade ur propellerlagret med en hålborr, blir ju lite mindre ingrepp i skrovet än den klump jag lite brutalt sågade bort.
I princip är det en massa dammigt slipande för att få bra ytor att plasta på och sedan plastning och sedan mera plastning och spackling tills form och yta är bra.
Viktigt men besvärligt är plastningen på insidan av skrovet och då särskilt undersidan av röret. Bedrövligt trångt :(
Använd polyester och inte någon expoxi till plastningen så är förutsättningarna bättre till att det ska bli bra, inte så kul om plastningen börjar lossna.
Det var några år sedan jag gjorde det här, men fråga du bara mera så ska jag försöka komma ihåg hur jag gjorde.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron