Hej
Såg att min gamla tråd om propelleraxellager är uppe till diskussion igen.
Det var förra våren som jag fick problemet ordnat.
På sommaren 2010 läckte det in vatten i båten. Mekaniker jag kontaktade trodde det var cutlasslagret som var slitet.
I verkligheten var det propelleraxeln som skavt mot propelleraxelröret så att det nästan var genomslitet i gängan längst fram.
En motortass hade kollapsat och ev hade motorn kommit snett. Vi fick lov att specialtillverka ett nytt rör hos Capella Marin. Mekanikern kunde dra ut röret när han lossat beslaget på aktern. Vi fick också lov att byta motortassar eftersom de som man satt in vid motorbytet inte var bra och inte gick att finjustera. Vårt andra problem var lagret mellan propelleraxeln och motorn. Detta var lite besvärligt att ordna eftersom utrymmet egentligen var för trångt och vi ville undvika att flytta motorn för ut och göra ny motorbädd. Vår mekaniker, Lasse Törrönen i Bro (kan rekommenderas) löste problemet med att svara om delar av det nya lagret.
Nu fungerar allt fint men kalaset kostade 30000kr.
Ibland när jag tänker på vår läckande båt sommaren 2010 och alla lugnande råd vi fick samtidigt som propelleraxelröret var på väg att brista kan jag bli darrig i efterskott. Om någon vill se foto på resultatet kan jag ta med kameran nästa gång jag tittar till båten.
Hälsningar
Wern K-25 S-73 Olga