Roderutslag

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Roderutslag

Inläggav Göran F » sön jul 15, 2012 16:43

Tips!
Optimal punkt för kapning är:
Så långt bort från roderhuvudet, som möjligt, dvs kortast möjliga del som man håller i men ändå så kort att den precis går fri för akterpulpitens ben när man vill ge maximalt roderutslag.
Göran F
 
Inlägg: 193
Blev medlem: tis apr 05, 2011 09:02

Re: Roderutslag

Inläggav S237 » mån jul 16, 2012 18:05

Tack för info:-)
Jag har nu gjort samma lösning som dig. Samma beslag och kapade rorkulten så att den precis går fritt från pushpit.
Mvh Jonas
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar

Re: Roderutslag

Inläggav Ulf » sön okt 14, 2012 03:01

HEJ Anders Lamrén,
VerKgenen fin lösning Du visar bilder på.
Har stora problem när förtöjnigspolarna med anledning av att dessa flyttas längre allt längre ut pga längre båtar och avståndet till till bakom ligggande båtar blir allt kortare. Flera gånger har jag tvingats backa ut från hamn vid ofördelaktig vindstyrka och riktning och gå på spring in vid dito förhållande.
Är tacksam om Du vill föklara för mej vad det är för bult på tredje bilden som visas i överkant på tredje bilden upp ifrån? Kanske har den inte med lösing att skaffa tror jag. Skall genast installera Din lösning men funderar på att lägga också en plåt på undersidan för undvikande av hård belastning,
Vidare kan Du eller annan vara behjälplig med att anvisa var jag kan få tag på låsbyglar som visas för att låsa plåtarna med.

Jätte mycket tack för all information i ämnet. Kanske finns det någon som säljer konstruktionen.

Med VÄNLIG HÄLSNING

Ulf och Allegro 33 med namnet CAVOK
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron