Genackerpeke Allegro 27?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Genackerpeke Allegro 27?

Inläggav Fågel Blå » mån apr 05, 2010 21:22

Som nybliven Allegro 27 ägare tittar jag på mycket bilder och ser att flera har satt en peke i fören. Finns ritningar eller någon medlem som tillverkar för just Allegrobåtarna? De universal peken som Båtsystem säljer är dyra och jag vet inte om de håller för att flytta ut ett extra förstag som jag funderar på i samband med att en beg rulle för segel med pistolhakar monteras. Jag hittade en gammal Harken rulle på Blocket där man kan använda bef förstag och försegel med pistolhakar och det skulle vara kul att testa med att sätta ett extra förstag på peke.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Genackerpeke Allegro 27?

Inläggav KG Bergendahl » tor apr 08, 2010 12:00

Hej,

Jag tänker sätta på ett peke från Båtsystem (ca 60cm långt) på vår A27. Det håller för att fästa ett stag/rulle i det. Min fundering är hur jag fäster det nedre beslaget mot fören.

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Genackerpeke Allegro 27?

Inläggav Fågel Blå » fre apr 09, 2010 13:59

Har någon Allegro 27 ägare provat Båtsystems peke GPAT 100 med ankarfäste och även satt ett extra förstag längst ut, med eller utan rulle? Jag undrar precis som Kjell-Göran hur man fäster det i fören, längst ner? Extra förstärkning med genomgående rfri bult ? Dimension? Ska förstagets sträckning gå via peket blir krafterna rätt stora - Ska det som ett vant hålla för båtens depl, dvs ca 3,3 ton? Det blir ju en vinkel längst ut på peket. Hur beräkna krafterna? Håller då själva peket före dessa krafter?
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Genackerpeke Allegro 27?

Inläggav Fågel Blå » tor maj 13, 2010 07:55

Det blev en genackerpeke från Båtsystem, GPAT100 med ankarrulle då min lokala båthandlare, Haralds Båtar, gav mig 10% rabatt på listpriset. Är mitt uppe i monteringsarbetet nu. Precis som Kjell-Göran funderar jag över nedre fästet i fören. Det från Båtsystem medföljande passar inte alls bra. Håller på att göra ett nytt rfr beslag, 70*70 mm, 2.5 mm tj, med 3+3 st M6 bulthål att skruva in från sidan. Det viks runt fören och skruvas med genomgående bult från skrovsidan. Tänker svetsa fast Båtsystems fäste på detta nya beslag. Blir det lyckat tar jag några bilder.
Tänker bara använda peken för att sätta upp min nya Genacker från Gransegel. Det blir inget extra förstag med rulle i år.
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Genackerpeke Allegro 27?

Inläggav S237 » sön aug 15, 2010 21:29

Hej!
Jag har ritningar till ett peke. Jag skall själv byta ut mitt peke på grund av att jag krockat lite och att peket har böjts. Kontakta mig gärna.
Mvh Jonas
http://www.blacknecks.com/allegro.htm
S237
 
Inlägg: 128
Blev medlem: sön feb 21, 2010 19:42
Ort: Kalmar


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster

cron