Vinschar

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vinschar

Inläggav seglarna » tis jan 05, 2010 20:11

Ska dra ner fallen till sittbrunnen på vår Allegro-33a. Seglen är tunga att vinscha med mastens vinschar. När fallen är neddragna till varsin sida om ruffluckan ska det vara vinschar där, en på var sida. Någon som har detta, vilken storlek på vinsch borde jag ha?
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Re: Vinschar

Inläggav Anders Lamrén » ons jan 06, 2010 13:13

Hej,
Jag kan rekommendera Andersen 28 ST. Den är tvåväxlad och underbart lätthanterad. När du drar fallen via brytblock i mastkragen måste du se till att mastkragen är väl förbunden med masten under däck. Två wirar med varsin vantskruv fungerar bra. Annars kan man lätt få däcket att delaminera från skotten. (Röra sig uppåt).
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Vinschar

Inläggav Samen » tis feb 02, 2010 21:40

Hej!

Jag har en Lewmar 30ST endast på babordsidan. Med fyra "råttor" fungerar det allderles utmärkt.
Jag har dubba förstag (det främre på Peke) det främre förstaget har rulle. Fallet till den användes tidigare till storen och winchen är en lewmar wire winch fäst på styrbordsida av masten. Den winchen har fördelen att den lindar upp wiren och låser hela paketet på ett snyggt sätt dock är den väldigt otympligt och farligt att använda till ett fall som ska hanteras ofta och även kan behöva hanteras när det är bråttom och dåligt väder = inte alls bra till storen.

Inre fockfallet och det nya storfallet går ner på barbordsidan och via ett två radigt dubblet brytblock vid mastfoten vidare till råttorna.
Brytblocket är fäst i en ögla som med fyra genomgående bult sitter ihop med en likadan ögla på insidan. Sedan är en wire med vantskruv dragen till mastfoten. Då slipper jag nämligen ha en wire på styrbordsidan som är där man går in till förpiken.
Wirer har ju en tendens att dra till sig arm behåring och liknande, så om man inte vill komma hem rakad på armarna efter en segling så kan det vara att föredra.

Vidare så är även de två reven nerdragna via samma block.
Råttorna kan ju avlasta de fall/rev som inte används för tillfället och om man ska reva så är det enkelt att bara wincha på revet och släppa efter på fallet med råttan. Self tacking winch är då ett måste.

Enda nackdelen är att man inte kan hissa både stor och inre fock samtidigt, men vem har så bråttom :)

På styrbordsidan har jag placerat plotern, så det är fullt överallt i allafall.

Lycka till och glöm inte avlastningen till mastfoten den är det viktigaste!

Mvh Andreas

På styrbordsidan sitter den gamla winchen för fockfallet kvar och används numera till spinnakerfallet.
Jag tänkte att spinnen använder man bara då det är fint väder och för att sätta den måste man ändå upp och springa.
_______________
K-45 Victoria S-79
Samen
 
Inlägg: 5
Blev medlem: tor mar 19, 2009 23:17
Ort: Gnesta


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

cron