Värmare

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Värmare

Inläggav KG Bergendahl » mån dec 28, 2009 20:36

Har just köpt en Allegro 27 i behov av en hel del omvårdnad (S-176). Bl a annat kommer vi att installera värmare. Är det någon Allegro 27-ägare som använder en Glembring-kamin? Funderar på bästa placering eller om en Wallas är ett bättre alternativ.
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav Anders Lamrén » tis dec 29, 2009 15:16

Hej KG,
Vi har visserligen en A33 men beträffande placeringen blir det nog ingen skillnad. Vi har en Refleks kamin. Den fungerar och ser ut nästan exakt som Glembring. (Vi har en Glembring i vår bil). Vi har placerat vår akter om bb mastskott. Vi har en kamin med inbyggd slinga som är anslutna till radiatorer, placerade långt ner. Kaminen ger då både direkt värme som stiger upp och ut från värmaren och värme via radiatorerna. Det blir en underbar värme med den kombinationen. Det enda som drar ström är en liten cirkulationspump för vatten-glykolblandningen. Man måste även ha ett expansionskärl i systemet. Systemet är i det närmaste ljudlöst. En Wallas drar en hel del ström hela tiden. Den väsnas också rejält. Fördelen med Wallas och liknande luftburna system är att man kan ha dem på när man seglar. Det kan man inte med en Refleks/Glembring. De tål inte konstant krängning. Vid motorgång och på läns funkar det även om båten rullar kraftigt. En sak man kan tänka på, och som vi har haft en hel del problem med, är att den kan slockna med en kraftig rökpuff inne båten som resultat. Även om den för det mesta återtänder luktar det inte bra i båten någon halvtimme efteråt. Detta kan endast inträffa vid mycket stark vindstyrka. Nu har vi antagligen löst det problemet efter mycket möda, men om man gör installationen från början bör man undersöka en montering med sk balanserat drag. Refleks/Glembring har lösningar för det. Det betyder att kaminen tar in förbränningsluften utifrån, i princip från samma plats där avgaserna går ut. Vi har ett separat rökrör vilket innebär att förbränningsluften tas inifrån båten. Detta är för det mesta bra förutsatt att man har bra inluftsventiler. Man får en fin luftcirkulation i båten när värmaren är på. Vi ligger ofta ute långa tider tidigt på vårarna när det är kallt ute, och vi tycker detta värmesystem är helt underbart.
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Värmare

Inläggav hasse_A » tis dec 29, 2009 18:25

Hej!
Jag vänder mig i första hand med frågor till dig Anders. Vi har en A33 och är just i färd med att installera en Reflexkamin i vår båt. Det är av samma typ som du har. D.v.s med direktvärme och vattenslinga. Jag tänkte mig också placera kaminen i salongen vid mastskottet, barbord om masten. Röret hade jag tänkt leda rakt förut genom mastskottet och in på toaletten och sedan via en 90 graderskrök upp och ut på däck. Vi har en båge runt våra doradeventiler på däck som också kommer att skydda skorstenen.från fockskotet. Skorstenen hamnar då något för om masten och kanske 0,4 m från denna. Man får kanske acceptera den turbulens som masten orsakar vid vissa vindriktningar. På detta sätt kommer det att bli varmt på toaletten också. Enda nackdelen med denna placering blir att ena kojen av dubbelkojen innanför salongsbordet naggas på längden. Jag hade tänkt lägga en dagtank på ca 5l i ena stuven akterut ock leda bränslet via ett kopparrör till kaminen. Vi har dieseltanken under motorn med en elpump som hämtar diesel från tanken. Iden är att låta elpumpen fylla dagtanken vid motorgång. Detta kanske man kan ordna med ett breddavlopp ner till huvudtanken. Vore kanske bra om man kunde köra pumpen via separat brytare också om man ligger still en längre tid. Om man placerar kaminen vid sagda plats måste man nog isolera/skärma av den med isolering/rostfri plåt, kanske även en luftspalt.
Nu till frågorna.
1) Hur långt skorstensrör har du? Så som salongen ser ut just nu så är där en sittdyna som jag tänkte offra och kanske, kanske inte, sänka kojbottnen och därmed kaminen så att den hamnar så lågt som möjligt för att få så långt skorsten som möjligt.
2) Hur har du ordnat med bränsletanken?
3) Vi har 3 doradeventiler (svanhalsar) riktade med utsug akterut och en riktad förut. I normalfallet för oss som ofta ligger för ankar betyder detta att vi kommer att få undertryck i kajutan. Kommer detta tror du att vara ett problem om jag inte ordnar balanserat drag?
4) Du skriver att du efter mycket möda löst problemet med att kaminen slår bakut vid hård vind. Vad bestod denna möda uti ?
5) Hur nära masten har du placerat kaminen och är din mast klädd med teak/mahogny?
6) Hur har du löst brandskyddet mot skott och mastbeklädnad ?
Detta kan nog bli en mycket intressant tråd som jag tror många kan vara intresserade av. :)
Tacksam för kommentarer på mina egna ideer också.
Hälsningar
Hans Almqvist TRUD, K45 S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Re: Värmare

Inläggav KG Bergendahl » tis dec 29, 2009 22:15

Hej Anders,

Tack för tips och synpunkter. Jag får ta en funderare på för- och nackdelar samt se hur man bäst kan få till en installation av en Glembringkamin. Det är inte kul att offra någon av sofforna i "salongen". Båten är som sagt nyinköpt och jag har bara hunnit sitta och fundera i den en timme ännu.

MVH
Kjell-Göran B
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav Anders Lamrén » ons dec 30, 2009 21:36

Hej Hasse,
Nu startar jag på nytt att besvara ditt inlägg. Mitt första (långa) svar försvann bara, antagligen för att jag åt middag mitt i skrivandet.
Vi har en 62 MFS. Rökröret blir VARMT!!! Tänk dig för om du skall göra en genomföring i mastskottet. På bild 1 och 2 kan du se hur vårt rör är gjort. Bild 3 och 4 är "stormvarianten" (återkommer om den). Dimensionen på ytterröret kan nog göras mindre. Det är enbart till för att avleda värme från innerröret.
Vi har som ni, dieseltanken under motorn. En separat pump som vi startar med en strömbrytare pumpar upp diesel via en bränsleslang direkt till Refleksens regulator. Extra tank behövs inte. Refleksens pump suger diesel från en något lägre nivå än motorn. Det kanske udanröjer ett och annat oönskat ur tanken.
Undertryck i kajutan TROR vi är en del av anledningarna till att den kan slockna i hård vind. Bild 3 och 4 visar ett vinkelrör som vi trär ner i rökröret efter att vi skruvat av toppen på det ordinarie röret. Skivan som är riktad snett ner ur öppningen är av glimmer (muskovit). Det är lätt, plant och eldfast. Om vind kommer emot skivan stängs den omedelbart. Vi vrider in röret så att öppningen är från huvudvinden. Samma händer om det skulle uppstå undertryck i kajutan. Luft kan alltså inte komma ner bakvägen genom rökröret. För att ha både hängslen och livrem har vi installerat en liten datorfläkt med reglerbart varvtal som blåser in förbränninsluft i kaminen. Vår kamin tar den luften underifrån. Det fanns inte när bild 1 togs. Den visade sig ge en bonusfördel när man skall tända rödspriten när det är mycket kallt. Tidigare förbrukades syret snabbt och lågan slocknade. Nu ger fläkten hela tiden syre till förbränningsrummet och rödspriten tänder och brinner snällt. Vi har inte fått tillfälle att testa detta under riktigt hårt väder så vi vet ännu inte om det funkar helt ut. Kaminen strålar inte ut så mycket värme åt sidorna. Refleks har nog data på avstånden, men jag tror någon dm räcker. Du måste se till att du i alla lägen har tillgång till inluft så att inte dina doradeventiler konkurrerar med varandra. Vi har tänkt att datorfläkten skulle kunna garantera syretillförsel även om så skulle vara fallet. Nu hoppas jag att inte även detta inlägg försvinner.
Hälsningar, Anders Lamrén
Bilagor
4.jpg
4.jpg (611.7 KiB) Visad 14395 gånger
1.jpg
1.jpg (569.14 KiB) Visad 14395 gånger
2.jpg
2.jpg (520.94 KiB) Visad 14395 gånger
3.jpg
3.jpg (627.3 KiB) Visad 14395 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Värmare

Inläggav Wern Palmius » fre jan 01, 2010 15:35

KG Bergendahl skrev:Har just köpt en Allegro 27 i behov av en hel del omvårdnad (S-176). Bl a annat kommer vi att installera värmare. Är det någon Allegro 27-ägare som använder en Glembring-kamin? Funderar på bästa placering eller om en Wallas är ett bättre alternativ.


Hej

I min Allegro 27:a har jag en POD-kamin. Den står i garderoben mitt emot toaletten för om mastskottet, Kaminen är fotogeneldad och har en vattenslinga med radiatorer under kojerna. Funkar fint. Håller värmen under tidiga vårseglingar och håller båten helt torr under regniga sommardagar.

Hälsningar
Wern Palmius K 25, S-73 Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Värmare

Inläggav Orion » lör jan 02, 2010 12:50

Wern: Hur funkar det? Skall man först värma den med rödsprit innan man häller på fotogen ellr? Sotar den inte mycket? Har inte precis ngn positiv erferenhet av fotogen. Har precis målat ruff, toa/garderob och förpik så nu är det vitt. Jag vill inte ha tillbaka den gråa nyans som fanns där förut. Har du bilder som visar montaget i garderoben samt ngn av dina element och skorstensmontaget?
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Re: Värmare

Inläggav Wern Palmius » lör jan 02, 2010 18:18

Hej

Min POD-kamin behöver ingen förvärmning. Den sotar ingenting. Det tar en stund innan båten blir varm men sedan håller värmen sig kvar även om man öppnar och vädrar, klättar ur och i ruffen etc. Vären finns under kojerna och värmar genom dynan. Det gör kojerna torra och varma. För att få runt det varam vattnet krävs en liten cirkulationspump. På bilderna kan du se kaminen på plats vid skottet. Skorstenen är metallröret. Plastslangen på bilden går till ett expansionskärl som sitter högt upp på skottet. På den andra bilden ser du skorstenen. Den tål hur mycket vattens som helst över båten t.ex vid hårda kryssbogar. Det är inget problem att ha värmaren igång när man seglar. Här kan du läsa mera:http://www.abpod.se/websites/pod/sd_page/41/1/index.php?menuname=KAMINER

Hälsningar

Wern
Bilagor
kamin.jpg
Kaminen på plats för om mastskottet på styrbords sida.
kamin.jpg (69.46 KiB) Visad 14359 gånger
skorsten.jpg
Skorstenen stickker upp ur rufftaket
skorsten.jpg (75.28 KiB) Visad 14359 gånger
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Värmare

Inläggav KG Bergendahl » lör jan 02, 2010 21:20

Wern,

Tack för info. Din lösning låter intressant men jag har ett par frågor:
1) Blir kaminen eller skorstenen själv så varm att man inte kan ha kläder i garderoben?
2) Har du värmeelementen innestängda under dynorna eller har du gjort hål i sargarna under dynorna så att luft kan passera och värmas upp av elementen?

MVH
Kjell-Göran
KG Bergendahl
 
Inlägg: 53
Blev medlem: sön nov 15, 2009 18:17

Re: Värmare

Inläggav Wern Palmius » sön jan 03, 2010 15:45

Hej Kjell-Göran

Vi brukar ha kläder i garderoben men ser till att inget hänger direkt emot skorstensröret. Flytvästar och regnkläder är ju av plastmaterial som lätt smälter. Vår garderob har inga dörrar så vi har lätt att ha uppsikt.
På bifoga bild ser du urtagen för elementen i kojfronterna och hålen i kojbottnarna som möjliggör för värmen att komma upp til dynan. Vi förvarar vår kläderunder kojerna och de är alltid torra och fina tack vare värmaren.

En POD-kamin kräver tillförsel av friskluft till ruffen. På bilden jag skickade i förra inlägget ser du friskluftsintag i rufftaket strax akter om skorstenen. Vi har också ventiler i förluckan och i ruffluckan.

Hälsningar
Wern
Bilagor
vinterbåt.jpg
här syns urtag för elementen och hålen i kojbottnarna
vinterbåt.jpg (97.33 KiB) Visad 14347 gånger
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Re: Värmare

Inläggav Orion » sön jan 03, 2010 22:58

Wern: Hur många element och hur lång är resp? Hur fixar man till detta med högsta resp lägsta punkt på värmeslingan?
Behöver man mäta med vattenpass för att åstadkomma detta? Hur kom du över till babords sida vid pentryt?
Hur skyddar man element resp rör mot mekansik åverkan runt slingan, exvis verktygslåda?
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Re: Värmare

Inläggav Wern Palmius » mån jan 04, 2010 11:02

Hej

Jag har 6 element i slingan. Under kojerna sb+bb är de fästa i kojfrontens insida. Under förkojen är de placerade under stuvbotten i kojerna. Slangen som slingan består av är kraftig svart plast (syns på bilden av värmaren). Den löper genom kastrullskåpet i pentryt, får plats för om motorn i motorrummet och går under stickkojsbotten. I kastrullskåpet och i motorrummet har jag isoleratslangen med cellplastskydd för rör (från Biltema).Deta mest för att inte få värmeförlust i slangen när den passerar genom kalla utrymmen. I inget av utrymena förvarar vi tunga hårda saker som kan skada elementen. Slangens högsta punkt är på skotväggen bakom värmaren. Där sitter cirkulationspumpen ungefär i jämnhöjd med värmarens överkant. Expansionskärlet sitter högt upp på skottväggen. Vi har glykolblandat vatten i värmaren. Jag tror inte du behöver något vattenpass eftersom cirkulationen sker med hjälp av pumpen.
När jag någon gång glömt starta pumpen hör jag det snabbt när vattnet i värmaren börjar koka. Pumpen drar väldigt lite ström och vi har den på hema nätterna. En liter fotogen räcker hela natten.

Hälsninar
Wern
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster

cron