Akterstag på K25

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Akterstag på K25

Inläggav Mårten på Ivalu » sön dec 20, 2009 17:00

Jag sitter och funderar på att göra om akterstagen på min Allegro 25 o undrar om ni i klubben har några erfarenheter av att minska de två stagen till ett, fäst med en Y-lösning i aktern, som på de flesta nyare båtar?
Har någon gjort förändringen och kan ge råd?
Finns det några nackdelar - är de dubbla akterstagen säkrare eller ger de någon annan fördel?
Hälsn
MD
Mårten på Ivalu
 

Re: Akterstag på K25

Inläggav hedgehog » mån dec 21, 2009 13:12

Vi kan ju vända på det; vilken fördel tänkte du uppnå genom att ändra till enkelt akterstag?
Den stora fördelen med dubbla stag är redundans som jag ser det.
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Akterstag på K25

Inläggav Mårten på Ivalu » sön jan 03, 2010 01:01

Jo, det att ha två stag är ju givetvis säkrare än ett och jag har inte direkt något skäl till att ta bort ett av dem utom att jag tänkte förbättra möjligheten att sträcka dem och därför vill ha synpunkter på varför de är två och om det finns några fördelar med att ha ett, som gjort att man ofta har det på nya båtar?
Mårten på Ivalu
 

Re: Akterstag på K25

Inläggav hedgehog » lör jan 09, 2010 18:06

Hej,
Den enda fördelen med ett enkelt stag är väl vikten (och kostnaden när man ska byta), antar jag.
Jag skulle inte ändra på originalriggningen.
En effektiv akterstagsspännare ordnar du så här:
DSCF4404_2.JPG
Akterstagssträckare
DSCF4404_2.JPG (71.14 KiB) Visad 5221 gånger

DSCF4405_2.JPG
Detalj av skotlås
DSCF4405_2.JPG (65.98 KiB) Visad 5221 gånger

Jag använde block från Biltema, har funkat bra hittills

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Akterstag på K25

Inläggav Mårten på Ivalu » tis jan 19, 2010 23:18

Ja, så har jag i princip löst det hittills, men betydligt mer primitivt med att använda ett av segelbanden som jag drar några varv. Ditt sätt är ju betydligt seriösare. Tack för tipset med stoppen på wiren. Det ska jag ta efter.
Ett annat sätt att lösa det som jag såg på en Great Dane, som har samma dubbla stag som Allegron, var två taljor ner i däcket, en för vart stag. Det ger lite mindre linor i luften men har vad jag förstår ingen praktisk fördel. Det blir ju dyrare förvisso.
Mårten på Ivalu
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster

cron