Kondens på rutor - hur undvika?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Kondens på rutor - hur undvika?

Inläggav hedgehog » mån dec 14, 2009 16:22

Har installerat ett vattenburet värmesystem under hösten.
Testade det i helgen under en tur till Köpenhamn. Vi är mer än nöjda, inomhusluften känns torr och fin och det är kanon att hålla behaglig innetemp trots minusgrader ute.
Ett litet problem finns dock, det blir väldigt mycket kondens på rutor och skyligths. Båten är bra isolerad för övrigt men på de här kalla ytorna formligen rinner det.
Finns det någon som kommit runt detta fysikaliska faktum utan att sätta in isolerglas?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Kondens på rutor - hur undvika?

Inläggav janne » mån dec 14, 2009 20:21

Hej
Testa att spänna på gladpack på insidan av rutan under den kalla årstiden.
Har inte provat själv, men har hört att det ska funka.
/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Kondens på rutor - hur undvika?

Inläggav hedgehog » tis dec 15, 2009 22:28

Ja, det kan man ju lätt testa. Kostar dessutom inget.
Vår 33:a har rutor som sitter i aluminiumramar. Ramen är väl ca 5mm tjock så mellanrummet mellan rutan och plastfilmen blir ju inte större än så. Kanske inte tillräckligt mycket luftspalt men absolut värt ett försök. Återkommer med rapport!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Kondens på rutor - hur undvika?

Inläggav hedgehog » lör dec 19, 2009 15:00

Den rapporten blir kort: det funkade inte. Eller, jag fick inte ens fast gladpacken på något bra sätt. Plasten fäster ju bra på rutan men fick inget fäste alls på den anodiserade aluminiumramen. Det är luftspalten mellan rutan och plasten som ska minska kondensen, eller hur? Är inte så intresserad av att börja kladda med tejp. Ska grunna vidare och se om jag kommer på något sätt.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Kondens på rutor - hur undvika?

Inläggav Anders Lamrén » sön dec 20, 2009 20:00

Hej. Det är ju en ofrånkomlig naturlag att vattenånga kondenseras när den når en viss temperatur (den sk daggpunkten). På flygplan, där man har runt -50 utanför, har man ju dubbla rutor och jag skulle sätta en peng på att det nästan är lufttomt mellan dem. Jag har också gått och tänkt på det här eftersom vi har båten i sjön hela året och många gånger upplevt den ofrånkomliga kondensen på rutorna även om man har varmt och gott ombord i övrigt. Lösningen som vi har tänkt på är att montera helt täta innerrutor av tunn, kanske cirka 3-4mm tjock polycarbonat. Problemet är att det känns fel att sätta dit dessa innerrutor alltför permanent eftersom det kanske ändå skulle kunna bildas kondens mellan rutorna. Den skulle då bli svår att få bort. En variant skulle kunna vara att man lyckas få till en gummilist runt innerrutorna så att man kan montera/demontera dem efter behov. En ram av tjock neoprene, utskuren i ett stycke runt varja ruta, skulle kanske funka så att man bara kan trycka dit dem och sedan ta bort dem den varma årstiden. Den här idén dök upp i skrivande stund och det känns nu som om jag ganska snabbt kommer att testa den på en ruta. Dessa kan ju tryckas dit utan att våra teaklister tas bort. ( I vårt fall).
Hälsningar, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron