Skena för självslående försegel till Allegro 33

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Ulf » mån nov 23, 2009 14:12

Hej.

Har någon tips om var man kan få tag i skena för självslående försegel till Allegro 33?
Kan segel riggat till Furlexrulle lagom utrullat användas till sådan självslående skena?
Andra erfarenheter i beträffande detta?

Tacksam för alla svar.

Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Anders Lamrén » mån nov 23, 2009 20:15

Hej Ulf,
Rutgerson har sådana skenor. Det finns säkert andra tillverkare som också har. Vi har monterat en sådan för en självslående kutterfock. Röstjärnet till den sitter straxt akter om ankarluckan. Skenans ändpunkter ligger i nivå med grabbräckena på överbyggnaden. Då blir skotvinkeln lika stor som den vi har på vår genua som sitter på det främre röstjärnet och som vi skotar normalt via skotblock. Vi har inte peke. Om du inte vill ha en skena som går ut förbi överbyggnaden på vardera sidan tror jag skotvinkeln blir för liten om du har focken på det främre röstjärnet. En lösning är att ha ett permanent kutterstag som går parallellt med det främre förstaget (ej peke) och sätta en kutterfock på rulle där. Den kutterfocken är ett underbart hårdvindssegel tillsammans med en revad stor. Frågan är hur bra det går att slå med den stora genuan när denna permanenta kutterfock sitter där. Vi vet inte eftersom vi normalt inte har kutterstaget draget till sitt röstjärn utan har det nedspänt i nivå med röstjärnet till bb främre undervant. Inrullad vanlig genua till en sådan skena, som du funderar på, kommer dessutom att resultera i att skotpunkten kommer att hamna alldeles för långt förut. Du kommer inte att kunna få någon spänning akterut i underliket.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav janne » tor nov 26, 2009 18:08

Hur har du gjort infästningen (röstjärnet) för det nya kutterstaget som sitter i bakkant av ankarboxen?
Jag är på gång att arrangera för ett kutterstag på min A33:a. Det kan ju bli stora krafter på detta röstjärn.
Jag har ett rätt så långt peke, men vill helst att fästpunkten för kutterstaget ska sitta i däck precis bakom ankarboxluckan.
/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav hedgehog » tor nov 26, 2009 20:05

Ja, det där är jag också intresserad av att veta. Duger det att bara fästa i däcket, som iofs är rätt styvt just i linje med ankarboxens aktre skott, eller måste det till förstärkning ner i skottet eller kanske t.o.m. ner till skrovet?
Mitt tänkta kutterstag får bli löstagbart. Har vanliga förstaget i stäven för rullgenua samt ett extra stag längst fram i peket där vi hissar en booster när vinden är lätt.
Nästa punkt att fundera över är hur långt ner på masten man kan placera fästet för kutterstaget. Hamnar det för långt ner kan det behövas backstag dessutom. Nån som har erfarenhet av detta? Har hört (vet ej om det stämmer) att enl Selden kan man gå ner 5% av mastlängden utan att backstag behövs.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Anders Lamrén » fre nov 27, 2009 20:40

Hej,
Som ni ser på bilderna är röstjärnet, som sitter på samma platta som winchen, neddraget en bit under däck. Där kommer en skarvlänk av 10x30mm syrafast stål som går ner till en vantskruv. Vantskruven sitter infästad i ett kraftigt vinkeljärn som är genomgående bultat med 8st M8 dels i träskottet och 8 st M8 i en plastad botten i nivå med den stringers som ligger där. Denna botten har en hålighet centralt så all ankartamp får plats. Detta medförde att dessa bultar kunde dras underifrån. Jag skulle tro att vi kan lyfta hela båten i detta enda röstjärn. Kutterstagets infästning i masten har vi placerat 90 cm under masttoppen för att slippa extra backstag. Storen är oftast revad när man går med kutterfocken. Då bidrar även akterliket till spänningen i förstaget.
Det är ju också rätt viktigt att skenan blir rejält infästad men det kan vi kanske ta en annan gång om ni skulle vara intresserade.
Hälsningar,
Anders
Bilagor
2.jpg
2.jpg (107.89 KiB) Visad 11427 gånger
1.jpg
1.jpg (85.75 KiB) Visad 11427 gånger
Anders Lamrén
 

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav janne » lör nov 28, 2009 12:59

Tack för snabbt svar.
Det ser ju verkligen starkt ut. Jag har väl tänkt en liknande lösning.
Tänkte göra hål i däcket strax bakom luckan, och montera ett grovt plattjärn,
som fortsätter ner under däck och bultas i det lilla skottet som sitter mellan ankarboxen och förpiken.
Problemet är att det skottet går inte hela vägen ner till botten på skrovet. Ankarboxen är tillverkad som en låda,
med en botten. Strax under den lådan ligger det en trekantig vattentank i plast som är i vägen för att kunna sätta en förstärkning
t ex en vantskruv mellan plattjärnet och något fäste i skrovbotten. Hur ska jag göra på bästa sätt för att det ska bli starkt?
Det räcker väl inte med att använda bara skottet i bakkant på ankarboxen eller?


/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Anders Lamrén » sön nov 29, 2009 17:33

Hej Janne,
Det är svårt att råda dig när man inte vet exakt hur det ser ut i din båt. Jag tycker man måsta få dit en vantskruv som är väl förankrad för att kunna förspänna röstjärnet hårt nedåt. Annars blir det så att däcket kan röra sig uppåt en aning när man sätter an staget, och det skall vara hårt spänt.
Röstjärnet måste också ha en rejäl platta över däck som tar upp krafter som verkar akterut. Den plattan skall inte ta upp några nämnvärda krafter uppåt. Du kan väl ta några bilder som visar hur det ser ut. Är skottet plastat längs skrovsidorna och upptill samt även i plastbottnen borde det väl gå att få dit en kraftig balk, men som sagt jag vet inte hur det ser ut.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav janne » sön nov 29, 2009 20:53

Hej
Jag åkte ner idag och tog några kort. Det syns kanske inte så bra hur det är uppbyggt, men jag kan berätta lite mer.
Skottet på bakkant av ankarboxen är uppbyggt av tjock formplyfa som är plastat runt om skrov+däck. Botten av ankarboxen är gjord på samma sätt.
Jag har delat på luckan. Den högra som är förstärkt till ca 10mm tjocklek på laminatet, sitter "permanent" med fyra kraftiga gångjärn. Utrymmet delas
långskepps med en formplyfaskiva, så att kättingen (60m) huserar i den högra delen, och linor +div annat finns i den vänstra. Jag funderar på en variant, att sätta en platta(röstjärn) på insidan uppe under däck synlig vid fotändan inne i förpiken, och från den dra en hanfot av t ex vajer ner genom kojbotten och ner på utsidan av vattentanken och fastsatta i någon stringer t ex.
Vad tror du?
förminskad1.jpg
förminskad1.jpg (52.37 KiB) Visad 11405 gånger



förminskad2.jpg
förminskad2.jpg (69.38 KiB) Visad 11405 gånger



förminskad3.jpg
förminskad3.jpg (68.58 KiB) Visad 11405 gånger


/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Anders Lamrén » mån nov 30, 2009 23:53

Hej Igen,
OK, det verkar sitta en del i vägen för den lösning jag har. Det låter också som om ditt skott sitter längre förut än på vår båt. Idén som du har kan väl fungera. Mitt tips är att du sätter vantskruvar på vajrarna så att du kan förspänna plattan med röstjärnet nedåt.
Hälsningar,
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav janne » tis dec 01, 2009 18:16

Tycker väl också att det borde bli tillräckligt starkt med en hanfot och vajrar ut till skrovsidan.
Jag får se om tiden räcker i vinter för att bygga ihop något.
Tack för svaren.
/Janne
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Re: Skena för självslående försegel till Allegro 33

Inläggav Anders Lamrén » fre dec 04, 2009 11:04

Hej,
Den här tråden började som "skena för...", men handlade mest om röstjärnets infästning. Detta inlägg blir mer som ett tips, men eftersom vi har diskuterat kutterfock här så tyckte jag det kan få höra hit ändå.
Till er som funderar på kutterfock tänkte jag nämna att vi först funderade starkt på att ha en bom i stället för skena, men vår dåvarande segelmakare Bengt Lindholm på Doyle rekommenderade skena, så vi valde det. I efterhand kan jag nog tycka att det skulle finnas många fördelar med en bom. Man slipper det rätt komplicerade monterandet av skenan, och man vinner att man kan få seglet att stå snyggt även på andra bogar än dikt bidevind. En nackdel med bom är ju att det blir krångligare att få undan kutterstaget om man inte vill ha det permanent satt, och att själva bommen kan ställa till med personskador om den kommer farandes utan att man är med på det. Det blir också lite mer tampar för att få koll på bommen.
Jag kan nämna att vi bara använder detta segel när det blåser riktigt hårt tillsammans med ett eller två rev i storen, och då är det helt underbart att segla båten. En rörelse med handen och man är över på nästa bog. Enbart kutterfock och orevad stor i lägre vindstyrkor är enerverande eftersom vår båt vill ha ett stort försegel för att göra hyfsad fart. På bidevind och halvvind kan man ha både genua och kutterfock satta, men detta har vi bara praktiserat några enstaka gånger. Vi har inte tyckt att den lilla fartvinsten är värd besväret med att sätta kutterfocken.
Hälsningar, Anders
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron