Koster vindroder igen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Koster vindroder igen

Inläggav Erik Hjelte » tor okt 08, 2009 08:10

Jag har efterlyst en monteringsbeskrivning till ett Koster vindroder men hittills inte fått något napp. Då formulerar jag det så här: Finns det någon Allegroseglare i detta avlånga land som har ett Koster vindroder monterat och som jag kunde komma och skissa/fot av? Gärna på västkusten. Orust skulle vara bingo.
Tack på förhand
Erik
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

vindroder

Inläggav seglarna » sön okt 11, 2009 18:30

Hej! jag har oxå funderat på hur ett vindroder modell koster ska appliceras på baken av vår båt. Det är i ett stycke men jag vet inte hur det ska sitta fast på puschpiten samt hur delarna ska fungera med varandra men jag har fått tag på många bilder som du kan få ta del av om det kan hjälpa. Jag vet inte om det finns olika storlekar men denna är till en Allegro -33 och mått kan du få av mig om det skulle vara så att du inte får tag på ngn ritning...
Mvh/ M jarbrant

S-38 Hållidej
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Hej

Inläggav Erik Hjelte » mån okt 12, 2009 09:13

Jag hittade ett 30-tal bilder på klubbens som visar hur det är monterat på en Vagabond och de ger en viss vägledning. Är det samma bilder som du har? Om inte tar jag gärna emot dina. Till sist ska det väl gå att pussla ihop det.
Mvh
Erik Hjelte
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Lyra S166

Inläggav Lyra » ons okt 14, 2009 09:28

Hej Erik,
Jag har ett antal bilder där du kan se hur mitt Koster vindroder var monterat på min Allegro 27 innan jag demonterade det.
Inga superbilder men de fungerar.
Har du en mail adress så kan jag skicka dem.

mvh//Mats på Lyra
Lyra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 02, 2007 17:49
Ort: Vendelsö

Hej och tack

Inläggav Erik Hjelte » ons okt 14, 2009 12:03

Adressen är erik.hjelte@bredband.net.
Jättebussigt!
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Re: Koster vindroder igen

Inläggav Fågel Blå » lör dec 04, 2010 08:26

Har i Tipsboken hittat en bra artikel om ett vindroder av kostermodell och undrar om någon har erfarenhet av hur det fungerar? Är på jakt efter ett enkelt vindroder till min nyinköpta A 27:a Ninni 2, S 239. Finns ritningar för att nytillverka dessa kosterroder? Kan inte bilderna som Mats på Lyra hade på sitt kostervindroder läggas upp på vår hemsida?
Fågel Blå
 
Inlägg: 18
Blev medlem: mån apr 05, 2010 08:18

Re: Koster vindroder igen

Inläggav Anders Lamrén » sön dec 05, 2010 15:32

Hej,
Vi har haft ett kraftigt modifierat Koster vindroder på vår båt Vita Häxan så länge jag kan minnas. De "ritningar" som jag har är mera en drös arbetsritningar som knappast kan publiceras. I höstas monterade vi bort vindrodret för att på dess plats montera en vindgenerator, vilket gör att jag nu har goda möjlighet att plåta det och ta de intressanta måtten och vinklarna. Vårt vindroder bygger på en helt annan princip än alla andra vindroder, men dessa förbättringar/ändringar kan man bara bortse ifrån om man nöjer sig med Koster original. Mer om det kan ni läsa i AN Nr 3-07. Jag planerar att skriva en rätt utförlig artikel som kanske kan komma in i nästa nummer (Beror på redaktören). Där tänkte jag ta upp viktiga mått och vinklar. Det blir också en hel del bilder, och det är ju inte så överskådligt att betrakta många bilder i ett inlägg på forumet. Vill också säga att vårt vidroder inte är till salu.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » tis jan 25, 2011 02:34

Anders Lamrén. har du ritningar/skisser eller foton på Koster vindrodret så vore jag tacksam om du kunde maila mig dem. Blev medlem idag i Allegroklubben men ägt Allegro 27 tidigare.
Eller...bättre...du kanske kan lägga ut material här då jag ska bygga ett alt köpa.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav Anders Lamrén » ons jan 26, 2011 00:37

Jag har skrivit en artikel om vindroder som antagligen kommer i nästa Allegronytt. Den sändes till redaktören den 20/1. Eftersom det skulle bli för mycket för AN med en hel byggbeskrivning inkluderande alla nödvändiga mått, så kommer en sådan att publiceras på vår hemsida, men inte på detta forum. Det skulle bli för bökigt med alla bilder och kanske skisser här. Jag är inte klar med den ännu, men det dröjer inte så länge till. Artikeln i AN handlar bl.a.om grundfunktionen hos vindroder av Koster-typ.
Anders
Anders Lamrén
 

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » tor jan 27, 2011 21:20

Beträffande vindroder.
Jag är mycket intresserad av vindroder typ Koster. Hade varit suveränt om någon hade något till salu alternativt bygga själv.
När ritningarna kommer kanske man ska slå sig ihop och bygga flera. Billigare pris rimligtvis.
Kostervarianten är vad jag förstår bästa alternativet eftersom den kan anslutas direkt på huvudrodret.
Dessutom ganska billig i materialkostnader.
Någon kunnig svetsare/konstruktör som vill åta sig att göra rodret?
Hör av Dig i så fall här inne.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » tor jan 27, 2011 21:51

Anders Lamrén; går det inte att dra gummistroppen direkt ner till ett fäste monterat på rodret?
Slipper ju de 2 blocken då.
Jag byggde ett vindroder för många år sedan till min Allegro 27 nr 123 (har ägt den under 2 omgångar). Det var en helt egen konstruktion som fungerade suveränt men mycket komplicerad och på tok för dyr att serietillverka. Det var ett kombinerat flöjel/pendelroder med steglös fällning vilket gjorde att flöjel med fördel kunde användas vid hårdvind, pendel vid lättvind.

Jag gjorde även en konstuktion för justering av kursen.
Jag byggde en snäckväxel, dvs kuggarna var förskjutna 90 grader i förhållande till varandra.
Den gjordes mha delrinkugghjul. Utväxlingen var 1:4.
Stora hjulet (dia. ca 130 mm med 64 kuggar) monterades horisontellt runt centrumhylsan.
Mindre hjulet (dia. ca 30 mm med16 kuggar) monterades på en 12 mm axel som hade en vev på motsatta sidan. Sen till det bästa...vid kryss när man skulle stagvända så vevade man 1 varv på veven. Båten ändrade då riktning 90 grader och man kunde då i lugn och ro, under själva stagvändningen jobba med focken/genuan.
Veven var självhämmande så någon låsning behövdes aldrig.
Har du ritningar eller när de läggs ut så kompletterar jag gärna din konstruktion.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » fre jan 28, 2011 16:20

Ytterligare tankar om kraftöverföring.
Varför inte ha flexibel hylsa med vire från pendeln till trimrodret?
Viren anbringas på den vertikala axeln från pendeln och går direkt till trimrodret.
Borde funka med typ motorreglagekablar som används vid styrpulpet osv men kortare.
Man slipper ju den mekaniska överföringen och borde vara fördelaktigt.
Hmm...vet inte hur stor friktionen blir men ska kolla snarast på båtfirma.
Bör ju vara billigare och betydligt enklare.
Dessutom så kan extra hylsa/vire tas med som reserv.
Kanske faller på friktionsmotståndet i hylsan...
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » fre jan 28, 2011 22:04

Lyra...och alla andra.
Ni får gärna maila mig foton, ritningar mm om Koster vindroder.
janeriksandstrom@gmail.com
Ska bygga ett eller flera roder till Allegro 27 så om någon är intresserad så säg till.
33an öven ok.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » lör jan 29, 2011 18:53

Det är mycket nu :-)
Byggt vindroder förr som Ni säkert läst.
Men...en stilla undran är egentligen om inte den typen som beskrivs i Windpilots utmärkta 142-sidiga genomgång (http://windpilot.com/n/wind/en) visar på sid.44.
"Windvane only H-vane" beskriver ju hur endast pendelroder kopplas till rorkult.
Enkelt...inga extraroder i vatten mm mm.
Slipper rodermotstånd när man handstyr...lättare vid back.
Vi Allegroseglare vet ju att båten är lätt på rodret.
Vid dikt bidevind styr båten sig själv oavsett sjögång och vindstyrka (lätta på storen)=inget vindroder nödvändigt.
Övriga bogar/våghöjd/vindstyrka så borde ju "windvane only H-vane" funka.
Flöjeln tillvekas i en båge av SS och segelduk. Vid hårdvind kan den enkelt "revas" då mindre segelduk som bara täcker kanske 1/3-del av arean monteras.
Spånar nu men innan jag går vidare så ber jag om kommentarer...gärna kritiska :-)


speciellt i grov sjö måste
Om pendelflöjeln görs tillr
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » lör jan 29, 2011 18:57

Gå till hemsidan http://windpilot.com/n/wind/en
Välj "Download"...välj "selfsteraing under sail"
142 sidor med suverän info.
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Nästa

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

cron