Koster vindroder igen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Re: Koster vindroder igen

Inläggav svenol » sön jan 30, 2011 21:56

Hej. I nästa nummer av Allegronytt som utkommer i slutet av febr kommer en artikel om vindroder, liknande Koster. Artikeln skrivs av medlemmen Anders Lamrén och det kommer att finnas en tillverkningsanvisning på vår hemsida. Om du vill kontakta Anders så har han e-post lamren@telia.com .
Hälsningar Sven Aldrin, ordf
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Re: Koster vindroder igen

Inläggav Anders Lamrén » tis feb 01, 2011 01:59

Artikeln och en detaljerad byggbeskrivningen till hemsidan kommer fömodligen att dyka upp i slutet av februari när AN 1-11 kommer ut som svenol sade. Jag har sänt artikeln till redaktören. Bollen ligger hos honom. Byggbeskrivning inkl. bilder är klara och kommer att sändas till Tore, vår webmaster.
Jansan undrade över vår gummistropp som står för allt upprätande moment av vippan i vårt roder. Som jag påpekar i den kommande artikeln så har vi inte provat denna ljusa idé tillräckligt mycket för att säkert kunna påstå att den är bättre i alla lägen. Å andra sidan ändrar man ju inte så mycket. Vill man gå tillbaka till originalet behöver man ju bara hänga på lite mer bly på blyklumpen. Anledningen till att stroppen har förlängts via de två blocken i bågen är att elasticiteten i dess drag skall bli så likformig som möjligt när vippan tippar ner. Hävstången färdas ju en rätt lång sträcka vid den rörelsen. Hade stroppen varit kort så hade gummit snabbt kommit till sin sträckningsgräns och blivit för stum. Det där med kugghjul och vev för att fjärrkontrollera bågen med vippan låter bra. Vårt gummiklädda hjul är egentligen ett provisorium som permanentades.
Hälsningar, Anders
Anders Lamrén
 

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » tis feb 01, 2011 11:58

Ser fram emot nästa Allegronytt.
Vevkonstruktionen har jag redan klart för mig hur den ska byggas.
Bästa med den idén är att den är självhämmande.
Stagvändning = 1 varv eller lite mer (4 varv motsvarar ju 360 grader).
Vill man sen lova/falla av ex.-vis 18 grader så vevar man 0,2 varv på veven (18/90=0,2) och båten sköter sig själv medan man trimmar seglen för den nya kursen.
Tror vi tillsammans fixar det optimala vindrodret :-)
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Re: Koster vindroder igen

Inläggav jansan » tor feb 10, 2011 21:35

Skissar på vindrodret.
I Allegronytt nr 1/1994 så skissar Bo Åkerlind.
Där sitter flöjeln monterad på styrbords akterpulpits vertikala rör.
Är det någon som har erfarenhet av den placeringen?
Tycker det borde vara bättre att ha den placerad i båtens längdriktning dvs strax bakom huvudrodret.
Blir det inte störningar vid kryss med vinden från babord då flöjeln befinner sig mer i lä?
jansan
 
Inlägg: 148
Blev medlem: mån jan 24, 2011 21:47
Ort: Sundsvall

Föregående

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron