Avmontering av mast

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Avmontering av mast

Inläggav seglarna » fre okt 02, 2009 21:43

Hej! Finns det ngn Allegro-33 ägare som kan tala om hur han/hon gör vid avmontering av masten. Vi ska använda kranbil och sling runt masten. Vi har en Selden mast och det är genomgående. Alla tips är välkomna. För man vill ju få en så händelselös tillställning som möjligt så att säga .

:)
seglarna
 
Inlägg: 61
Blev medlem: mån sep 07, 2009 19:17
Ort: Norrtälje

Inläggav hasse_A » sön okt 04, 2009 21:26

Hej!
Beror lite på. Har du förstagsprofil? På rulle kanske. Då brukar man behöva en extra medhjälpare som lotsar den så att den inte knäcks. Själv brukar jag klättra upp i mastkranen och avlägsna alla "känsliga delar" typ windex. antenn och vindgivare. Detta är ju inte så lätt om man använder kranbil.
Om vi antar att du har förstagsprofil och en massa lullull i masttoppen skulle jag avlägsna alla vant och stag förutom förstag och aktra undervant. En del säger att man kan ta bort alla vant och stag och att masten står fint ändå men det har jag aldrig vågat mig på. Har du tierods så skall ju dessa bort också innan lytet. Slinget anbringas så att kroken hamnar akter om masten med liten eller nästan ingen vinkel till lytets dragriktning. Nu kan man avlägsna de aktra undervanten och förstaget. Anledningen till att ta lytet på aktersidan är att inte trassla in sig i vindgivaren och för att när väl masten släppt från mastfoten så gör det inget om toppen rör sig förut. (Roten rör sig akterut in i sallongen i stället för förut mot huvudskottet). Gummimellanläggen brukar lossa fint vid lytet så dem behöver man inte ta bort innan. (Slangklämman skall naturligtvis bort) Se till att dom inte dansar överbord bara. Ha en lina i beredskap för att samla ihop vant och stag med.
Man klarar detta på 2 man förutom kranföraren. En man tar hand om masten (befinner sig på däck) och medhjälparen förstagsprofilen.
Hoppas jag fått med det mesta. Slängde ihop mina synpunkter tämligen snabbt. Om du undrar något så återkom.
Det har aldrig varit något problem att masta av.
Förra året mastade jag på med hjälp av kranbil. Något som visade sig vara lite krångligare eftersom kranens krok/linhjul ville vrida masten till en ogynnsam vinkel och man fick streta emot vilket var besvärligt samtidigt som roten skulle passas in i foten.
/Hans Almqvist
TRUD K45,S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron