av Hans-Roland » mån maj 27, 2013 18:37
Hej,
En dieselmotor med sötvattenkylning som sköts bör klara en driftstid på åtskilliga 10 000 timmar. En revision efter 5-6000 timmar då förslitningsdelar som vipparmslager m.m byts anses rimlig för en mindre dieselmotor. De motorreparatörer jag pratat med anser att allt för många motorer byts i onödan när istället en revision kan göras till betydligt lägre kostnad. En livstid på en diesel på 40 000 timmar är inte ovanlig. Min bror som varit ansvarig för drift och underhåll av sjöfartsverkets båtar har berättat för mig att verkets lotsbåtar fick gå 10 000 timmar före en först revision. En diesel sliter man inte ut som nöjeseglare. De problem som kan drabba oss nöjeseglare är smärre oljeläckage eller korrosion på avgasventilerna när man har vattenkylda avgassystem. Men ventiler och ventilsäten kan slipas om. Och lite oljeläckage kan man stå ut med. Det löser man med en oljeabsorptionskorv under motorn. Själv ser jag inget skäl att byta min motor som normalt går mindre än 100 timmar per år.
Hälsningar
Hans-Roland
K45 S14