Vindrodret Koster och kylskåp

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vindrodret Koster och kylskåp

Inläggav Erik Hjelte » sön sep 13, 2009 16:48

Jag är numera lycklig ägare till ett (begagnat) vindroder av märket Koster. Under vintern ska varvet montera detta och nu undrar jag om någon här har en monteringsanvisning. Det har tidigare funnits bilder och beskrivningar på forumet om just vindrodret Koster men det förefaller nu som om det materialet tagits bort.
Min andra fråga är om någon här har byggt in ett kylskåp i en Allegro 27. Jag funderar starkt på att skaffa ett kylskåp men problemet är var man kan placera det.
Tips någon.
Mvh
Erik Hjelte
Allegro 27 Trubadur
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Vindrodret Koster och kylskåp

Inläggav Anders Lamrén » ons sep 16, 2009 20:30

Hej Erik,
Vi har ett mycket modifierat Koster på vår A33 så jag tänkte bara svara på kylskåpsfrågan. Vi monterade det mellan slafarna i förpiken. Se bild. Luften till kompressorn får passera under bb koj utmed skrovet och under sb kojen. I aktre änden och under locket till sb slafen sitter kompressorn. Luften från den leds ut i sb garderoben som vi har precis akter om sb slafen. Vi är jättenöjda med kylskåpet. Det är ett Isotherm ASU. Locket till kylskåpet har samma sorts dyna som slafarna. Det tar "ingen plats".
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Hej och tack

Inläggav Erik Hjelte » tor sep 17, 2009 07:30

Aha. Det var logiskt. Det är där jag har en vanlig kylbox surrad just nu. Platsen är inte dum för det är smidigt att plocka upp varorna där och ställa direkt på bordet. Nu är frågan hur mycket mindre det utrymmet är på en Allegro 27 och om ett kylskåp går in. Den som lever får se.
Mvh
Erik
PS. Jag hittade ingen bild???
Erik Hjelte
 
Inlägg: 31
Blev medlem: ons okt 01, 2008 13:04
Ort: Orsa

Vidrodret Koster och kylskåp

Inläggav Anders Lamrén » lör sep 26, 2009 13:33

Hej Erik,
Jo det är ju lite mindre på A27, men kanske kan du sno åt dig lite utrymme från utrymmet under slafarna, fast då blir det lite bökigare. Vi har isolerat lika mycet inåt slafarna som man ser på det oranga i akterliga delen av kylskåpet. Det är problem att få iväg bilder här men jag gör ett nytt försök.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Kylskåp

Inläggav Lyra » ons okt 14, 2009 09:47

Hej Erik,
Jag har inte ett kylskåp utan en kylbox med kompressor från Waeco.
Boxen har jag placerat i utrymmet som är lodrät öppet i stickojen
Jag har gjort en plastlåda som har en spalt mot skrovet men ändå format efter skrovet för att få så mkt utrymme som möjligt i boxen, boxen hänger mao i britsen.
Boxen är isolerad med 50mm skiva runt om och locket är koniskt för att täta bra, toppen på locket är en del av britsens träklädsel.
I boxen sitter en L-evaporator, med hylla för is-tillverkning.
Kompressorn ska sitta luftigt och har därför tagit halva (ca 400mm) av första luckan under salongsbritsens aktre del, jag har delat utrymmet med ett nytt skott och även delat luckan i två delar.
Termostaten är graderad från 0-7, vi kör den normalt på 3 och då håller boxen 5grader C och det går även att frysa ispåsar.
Kompressorn startar då under en varm dag ca 4ggr och går i 2minuter per start.
mvh//Mats
Lyra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 02, 2007 17:49
Ort: Vendelsö


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster