Bogpropeller, storlek? installation?kostnad?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Bogpropeller, storlek? installation?kostnad?

Inläggav Ulf » mån nov 23, 2009 14:25

Hej.
Tacksam om någon innehavare av Allegro 33 utrustad med bogpropeller
delger mej erfarenhet positivt såväl som negativt. Har storleken varit tillräcklig?
Vad att beakta vid installation?
MVH
Ulf
PS. Svara gärna med mail.
nystrom.sundvik@telia.com
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Bogpropeller, storlek? installation?kostnad?

Inläggav Ulf » mån nov 23, 2009 14:56

Hej

Nu installerat Sleipner bogpropeller SL SE 80/185 hk. 6
Tryck cirka 80 kg.
Skall bli skönt nu när fritt vatten i hamnarna allt mer bergänsas av nya båtplatser.
Kostnad 36000:-kr installerat och klart.

Hej
Ulf :D
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Re: Bogpropeller, storlek? installation?kostnad?

Inläggav Anders Lamrén » mån nov 23, 2009 19:36

Hej Ulf,
Du tycks ju ha fått in en bogpropeller rätt fort så du är väl den som får svara på din egen fråga. Jag tror inte så värst många A33 är försedda med en sådan.
Berätta gärna i Allegronytt eller på detta forum. Jag känner till att en A27 ägare har monterat en.
Hälsningar,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Re: Bogpropeller, storlek? installation?kostnad?

Inläggav hasse_A » lör dec 05, 2009 14:01

Hej Ulf!
Vi har en Side Power SP75T i vår K45'a (S120). Jag kan jämföra då jag under 1980-talet seglade med mina föräldrars båt Evergreen en K45'a (S58) som saknade en sådan. Många påstår att bara man lär sig så går det att hantera våra båtar utan bogpropeller och det gör det också, men man får välja sina strider så att säga. Med en BP går det hur enkelt som helst att backa kontrollerat. Man använder BP'n i stället för rodret. Utan BP och kraftig sidvind är min erfarenhet att det är nästan omöjligt, även om man har en kraftigare motor. I somras när vi var i Limflorden, Danmark och skulle ta oss in i en liten hamn där man var tvungen att runda pirarmen med en snäv 90 graders gir för att undvika stenkajen rakt förut använde jag BP'n. Vi hade 12-15 m/s i sidan och skulle gira upp i vind på kanske ett par båtlängder. :shock: Det hade nog klarat sig utan BP'n men med den slapp man bli alltför torr i mun.
SP75T är på 6hkr vilket i vart fall inte är överdimensionerat. Vi har inte märkt att den skulle hämma seglingsegenskaperna. Vad kostnaden var för att installera denna vet jag inte då den satt i båten då vi köpte den för 2 år sedan.
Hans Almqvist TRUD K45,S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 38 gäster

cron