[quote="tore"]Åke Johansson undrar:
Funderar om original fönstren är stryktåliga nog för en långsegling i oväder tex,nordsjön,atlanten?har aldrig hört talas om att fönstren tryckts in! min mejl.(
martyboy1@live.se)[/quote]
Jag bytte mina fönster på min Allegro 27 för två år sedan. De gamla fönstren läckte och var monterade med gummilist och därmed mindre än öppningen. Jag blev förvånad över hur lätt det var att få bort fönstren. Gummilisten var gammal och spröd och det var lätt att med foten trycka in fönstren. Jag bytte till polykarbonat som jag lät skära ut och borra och som jag sedan skruvade och limmade med Bostic Construction Adhesive. Om du funderar på denna metod så är mitt råd att försöka hitta maskinskruv med "ostskalle" som har en diameter som täcker borrhålet. Detta glömde nämligen jag. Eftersom hålen är större än skruven (för att kunna röra sig vid värmeskillnader) så kröp de ner lite i hålen, vilket tyvärr så småningom skapade små sprickor kring hålen. Alternativet är brickor, men det blir ju inte särskilt snyggt och är nog inte heller nödvändigt. Viktigare då är att inte dra muttrarna för hårt på insidan. Jag var ensam när jag gjorde jobbet och jag rekomenderar att man är två. En som håller emot på insidan och en som drar måttligt hårt med skruvmejsel på utsidan.
Här finnns en bild på hur det blev (sprickorna kom senare):
http://www.matsbjorling.se/mealegro/mal ... icle2=&L=1
Dock så fungerar fönstren bra så här långt och det tidigare läckaget är borta. Om man drar skruvarna "rätt" så är jag övertygad om att detta är en mycket stark och hållfast metod.