Fönster allegro27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Fönster allegro27

Inläggav admin » mån aug 31, 2009 08:56

Åke Johansson undrar:
Funderar om original fönstren är stryktåliga nog för en långsegling i oväder tex,nordsjön,atlanten?har aldrig hört talas om att fönstren tryckts in! min mejl.( martyboy1@live.se)
admin
Site Admin
 
Inlägg: 42
Blev medlem: tis aug 14, 2007 20:18

Fönster Allegro 27

Inläggav Anders Lamrén » mån aug 31, 2009 14:54

Hej,
Jag skrev ett svar på en mailadress jag fick, men för säkerhets skull kommer det här:
Hej,
Jag har hand om tekniska frågor angående A33. För att kunna svar dig måste jag veta hur dina rutor ser ut. Material, tjocklek, överlappet mellan rutans ytterkant och utsågningen samt hur de skruvats fast. Det kanske inte finns något överlapp utan rutan sitter i metallram samt gummilist. Man måste tänka på att det sällan är sjöar som trycker in eller förstör rutorna. Det kan vara löst material som kan komma farandes tex riggdelar, bommar och annan bråte. Kolla detta först så kan man uttala sig om era rutor. Sänd gärna en bild.
Hälsningar,
Anders Lamrén, A33 Vita Häxan.
Anders Lamrén
 

Re: Fönster allegro27

Inläggav Mats Björling » tor nov 05, 2009 19:01

[quote="tore"]Åke Johansson undrar:
Funderar om original fönstren är stryktåliga nog för en långsegling i oväder tex,nordsjön,atlanten?har aldrig hört talas om att fönstren tryckts in! min mejl.( martyboy1@live.se)[/quote]
Jag bytte mina fönster på min Allegro 27 för två år sedan. De gamla fönstren läckte och var monterade med gummilist och därmed mindre än öppningen. Jag blev förvånad över hur lätt det var att få bort fönstren. Gummilisten var gammal och spröd och det var lätt att med foten trycka in fönstren. Jag bytte till polykarbonat som jag lät skära ut och borra och som jag sedan skruvade och limmade med Bostic Construction Adhesive. Om du funderar på denna metod så är mitt råd att försöka hitta maskinskruv med "ostskalle" som har en diameter som täcker borrhålet. Detta glömde nämligen jag. Eftersom hålen är större än skruven (för att kunna röra sig vid värmeskillnader) så kröp de ner lite i hålen, vilket tyvärr så småningom skapade små sprickor kring hålen. Alternativet är brickor, men det blir ju inte särskilt snyggt och är nog inte heller nödvändigt. Viktigare då är att inte dra muttrarna för hårt på insidan. Jag var ensam när jag gjorde jobbet och jag rekomenderar att man är två. En som håller emot på insidan och en som drar måttligt hårt med skruvmejsel på utsidan.
Här finnns en bild på hur det blev (sprickorna kom senare):
http://www.matsbjorling.se/mealegro/mal ... icle2=&L=1
Dock så fungerar fönstren bra så här långt och det tidigare läckaget är borta. Om man drar skruvarna "rätt" så är jag övertygad om att detta är en mycket stark och hållfast metod.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Leverantör av polykarbonat

Inläggav Bertil Ågren » lör nov 07, 2009 07:01

Var köpte du polykarbonatskivorna och vem hjälpte dig att bearbeta?
Hälsningar
Bertil Ågren
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Re: Leverantör av polykarbonat

Inläggav Mats Björling » lör nov 07, 2009 11:38

[quote="Bertil Ågren"]Var köpte du polykarbonatskivorna och vem hjälpte dig att bearbeta?
Hälsningar
Bertil Ågren[/quote]

Ferm Plast AB i Länna precis bredvid Rivner.
De skar till och borrade hålen.
Var mycket bra att ha att göra med tyckte jag.

Ferm Plast AB
Fräsarv.9 i Länna.
Tel 7713500


Dessutom heter limmet jag använde Simson MSR Construction Adhesive och tillverkas av Bostik.
Är inte alldeles lätt att hitta dock…Vet att jag såg det bl.a. på Palms Bygg i Tyresö förra året.
Här en länk till produktblad: http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0350_SE_TDS.pdf
Jo, Watski har den såg jag nu…
http://watski.se/www/index.asp?tippage= ... roupId%3D4
/Mats
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Re: Fönster allegro27

Inläggav Anders Lamrén » tis nov 17, 2009 00:19

Hej,
Jag måste bara kommentera lite angående monteringen. Polycarbonat är mycket bra och tål tom pistolskott från nära håll men det har en tänkvärd nackdel och den är att tidens tand påverkar materialet rätt ordentligt. Vår andra omgång polycarbonatrutor sattes på 1994. Det var 6mm Lexan Margard. De gamla rutorna gick då knappt att se igenom. Nu börjar de "nya" bli så grumliga att vi funderar på att byta igen inom några år. Då är det kul att de inte sitter med Simson Construction Adhesive. Det är ju en väldigt effektiv tätmassa som gör att det kommer att bli mycket svårt att få bort de gamla rutorna när man skall byta. Vi har bultat våra rätt tätt utan någon tätmassa men med packningar av 3mm neoprene som är skurna i ett stycke utan skarvar. De drogs så att det var 1mm kvar av neoprenets ursprungliga tjocklek. Den effekt temperaturen har på så små avstånd kan man bortse ifrån (polyester och polycarbonat ligger nog ganska nära i utvidgning) men hålet kan ju vara någon halv mm större än skruven ändå. Det underlättar passningen. Vi har monterat med M6 planförsänkt bult ( försänkt i rutan så att ingenting sticker ut) gängad i överbyggnaden och tätad i gängan med Permatex Aviation Form a gasket Nr 3. Sedan vi monterade våra första rutor på detta sätt har vi inte fått in en droppe vatten genom rutorna. En kommentar om Lexan Margard är att det har ett skyddande slitskikt som låter bra men som har en tendens att "flagna av" och bli fult efter ett tag. Rent subjektivt kanske Margard ändå förblev klara under längre tid än den först omgången som inte hade slitskiktet.
Hälsningar, Anders
Bilagor
21nx.jpg
21nx.jpg (180.5 KiB) Visad 6156 gånger
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron