Skillnad mellan Allegro 33 och Allegro 331. Manövrering

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Skillnad mellan Allegro 33 och Allegro 331. Manövrering

Inläggav Ulf » lör jul 11, 2009 11:31

Hej alla Alllegroseglare.

Tänker köpa en långkölad båt, är intresserad av Allegro 33 .
Tacksam för svar på mina undringar från Er som redan äger en sådan båt.
Först varför har man ansett behov av att höja bordläggningen vid Allegro 331 bygge? Ståhöjd finns ju i 33an och avdriften måste väl bli större på 331an? Andra Skäl?

Är motorn otillräckligt kraftfull för manövrering i det allt mindre tillgängliga manöver utrymmet i våra hamnar?
Finns utrymme för större motor och i så fall vilka?
Hu stor (hästkrafter) bogpropeller bör man ha vid installation av sådan för att hålla upp stäven vid 15m/s?

Tacksam för också andra upplysningar om båten Från Er som har sådana erfarenheter.

Hej
Ulf
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Har nu fått svar av konstruktören själv.

Inläggav Ulf » fre aug 14, 2009 11:08

Hej!
:D Enklast att besvara och förklara är orsaken till A33.1 som efterföljare till A33. Givetvis är det fråga om ståhöjden. Har förut för egen del haft en längd om 1,86 m, men med tilltagande ålder (nu 77 år) har behovet av ståhöjd reducerats med ca 0,05 m. Mina (maskulina) barnbarn och deras kompisar tenderar dock numera att tangera 1,90 plus, varför viss anledning till förhöjt rufftak kan föreligga. Däck och överbyggnad är för övrigt oförändrade; höjden har åstadkommits genom förhöjt fribord med 0,10 m.
Ståhöjd för damer har förut ansatts till 1,65 m, numera möjligen 1,70 m. Sitthöjd i soffor och kojer bör för övrigt vara ca 0,95 m.
Nej, det påverkar inte på något mätbart sätt seglingsegenskaperna, vare sig stabilitet eller avdrift.
Bogpropeller är helt onödig, och skapar bara ytterligare en detalj med tveksam driftsäkerhet samt ger försämrade seglingsegenskaper, framförallt i lätt vind.
Genom att propellerurtaget - till skillnad från ett flertal av liknande, samtida segelbåtar - inte även inkluderar ett urtag i rodret med reducerad roderyta akter om propellern som följd, utan enbart berör kölen, så kvarstår full roderkraft för styrning även vid låg hastighet vid manövrering i hamn.
Gör så här. Från stillaliggande, fullt roderutslag och dito framåt propellervarv. Skrovet börjar gira och ökar långsamt farten. Lägg i backen och ge åter fullt propellervarv. Framfarten reduceras till stopp, men giren fortsätter. Låt skrovet börja backa, men då med fullt roderutslag åt andra hållet, eftersom rodret då vrider skrovet i önskad riktning. Upprepa manövern erforderligt antal gånger, skrovet vänder på en femöring även vid viss negativ påverkan av rådande vind.
Öva gärna manövern några gånger på fritt vatten.
Dito, vad gäller att backa och manövrera båten med viss konstant fart. Kan vara aktuellt om man ska ta sig ut från den tidigare läviken, sedan vinden vänt 180 grader och ökat styrkan. Kom ihåg att rodret då dock kan vilja vika ut från mittlinjen med stor kraft på rorkulten.
Sök mig gärna på dagtid, 0155-28 38 34 tel/fax eller 070-727 31 85 mobil.
Bästa seglarhälsningar/ LON
Ulf
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 07, 2009 04:01
Ort: Sundvik1, Ålabodarna

Inläggav hedgehog » sön aug 16, 2009 10:58

"Vänder på en femöring", nåja...
Det tycker jag nog är en lätt överdrift men visst går det att manövrera på förvånansvärt litet utrymme med den beskrivna metoden. Kanske stämmer femöringen bättre med starkare maskin än de 23 pentahästar som sitter i som standard? Vad som däremot kan ställa till det vid manövrering i hamn är sidvid. Det grunda förskeppet behöver inte mycket vind för att börja driva. Viktigt att ta hänsyn till när man planerar en manöver. Man får helt enkelt acceptera att vissa saker inte går att göra. Samma gäller backning. Så länge vinden kommer akter om tvärs går det hyfsat att styra men annars är det vinden som bestämmer. Om det inte blåser för mycket går det att trycka fören åt rätt håll genom att lägga växeln i fram och rikta om rodret och sedan fortsätta backa innan båten stannat.
Missförstå mej inte nu, jag är helnöjd med vår 33:a på alla sätt. Vi hade en fenkölad 27-fotare tidigare som givetvis var mer lättmanövrad men Allegron är mycket roligare att hantera. kanske för att man tvingas skärpa sej mer.
Är man bara medveten om begränsningarna och inte försöker sej på det omöjliga så är det inga problem. Bogpropeller är inte aktuellt för vår del, instämmer helt i Ulfs resonemang kring detta.
Edit: såg nu att det var L-O Norlins resonemang och inte Ulfs. Lika sant för det! :-)
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster

cron