Flöjlande propeller till Allegro 33.

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Flöjlande propeller till Allegro 33.

Inläggav Göran Öreteg » ons maj 06, 2009 20:18

Hej!
Jag har en Allegro 33 , nr. 26, som jag byggde 1976 på ACVA båt, en båt som jag är mycket nöjd med. Motorn MD 2 B, 25 hk, har jag kvar, renoverade den för 5 år sedan. Min första propeller var en fast 2 bladig. Dålig kraft vid motvind och sjö, men bra då vi kappseglade. Innan start låste vi propellern i skuggan av kölen = minimalt motstånd. Senare ville jag ha bättre propellereffekt och satte på en fast 3 bladig propeller V 15 x 13. Fick mycket bra motorgång, bra fart och ingen kavitation, till priset av stor broms vid segling.
Nu vill jag ha bra gång för motor samt en optimal segelbåt, utan bromsande propeller.
Därför har jag köpt en VARIPROP 4 bladig, V 15 x 13 flöjlande propeller, men har svårigheter att få det bra. Svårt att ställa in rätt stigning, är justerbar 3 grader, så det blir rätt motorvarv samt att det är kraftig kavitation.
Har en kompis som har en Vindö 50 a med samma propeller. Den är helt fantastisk, tyst, ingen kavitation och ett fantastiskt driv, inte minst bakåt.
Vindöns propellerbrunn är inte större, men kölen framför propellern är inte lika bred som på Allegron. Någon sa att avståndet mellan propeller och där propelleraxel kommer ut ur lagret är för stort, skall vara ungefär lika med axelns diameter (25 mm). och är 70 mm.
Min fråga är, finns det någon som erfarenhet och kunskap kring detta?

Mvh Göran
Göran Öreteg
 
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 06, 2009 14:47
Ort: Motala

Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron