Bränsletank K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Bränsletank K45

Inläggav K45, S10 » tor feb 19, 2009 11:15

Hej

I min Allegro 33 ligger dieseltanken i kölsvinet. Finns det någon som vet volymen på denna tank. Hur kan man på ett enkelt sätt rengöra denna tank; något avtappningshål kan jag inte se att det finns.
K45, S10
 
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jan 22, 2009 21:57
Ort: Stockholm

Inläggav hedgehog » tor feb 19, 2009 12:02

Har också en dieseltank i kölsvinet under/bakom motorn. Denna används inte för närvarande. Finns även en 70 liters rf tank i akterhacket.
Jag har tyvärr inte svar på dina frågor men har själv funderat över om man kan klä insidan av költanken på ngt sätt, typ vattensäck, fast för diesel då. Det lär inte vara så bra att ha diesel direkt mot polyesterlaminatet.
Nån som vet?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav hasse_A » ons mar 04, 2009 20:07

Hej!
Vi har i vår A33'a en sådan tank under motorn och jag tror den rymmer 80 liter. Den går då fram till akterkant av kölen.
På vår tank sitter det ett inplastat rör i framkant av tanken som det nog är meningen att man skall använda för att komma åt att suga rent tanken genom. Detta rör var tidigare pluggat med en enkel gimmikork (sådan där orange sak) vilken ju naturligtvis inte höll tätt så jag ersatte denna med en dyveka av rätt dimension. Jag förväntar mig att gummit i denna är oljeresistent eftersom dessa ju oftast sitter i kölsvinet som ju kan innehålla spillolja.
Någon som vet ?
Jag har funderat en del på om detta med inetegraltank för diesel verkligen är en bra lösning och tog upp frågan en gång med L-O Norlin.
Han hänvisade då till att varenda bonde har diesel i tankar gjorda av glasfiberarmerad plast och att det inte alls var något problem med detta. Dock har jag senare förstått att det vid en kölskada kan vara svårt att få fäste för ny plast och matta i den då kanske dieselindränkta glasfibern.
Vid nästa motorrenovering (urtagning av motor) undrar jag om inte tanken kommer att bli ersatt med en måttanpassad rostfri dito.
Hans Almqvist K45, S120
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Inläggav vela » tor apr 09, 2009 10:10

Hej,
har också tanken under motorn på vår 33:a men den rymmer ca. 160 liter. Jag kontaktade L-O för flera år sedan och han tipsade om att man borrar ett hål i skrovet från utsidan om man vill dränera tanken. Sedan skruvar en bult med sika i hålet. Jag tyckte inte att det kändes så bra så jag har ett långt smalt rör som jag styr ned i påfyllningsröret och suger upp några liter från botten vart annat år.

/Micke
vela
 
Inlägg: 9
Blev medlem: tis dec 16, 2008 18:44
Ort: Örnsköldsvik

Inläggav Leif & Gun » tis maj 05, 2009 20:58

Hej!
Bekräftar att tanken rymmer ca 160-170 liter. Vi har inte haft några problem under de 30 år vi haft båten. Jag köpte förra året en 12 V pump från ett företag i Finspång som jag använde till att tömma tanken. Pumpen är mycket effektiv och tömmer tanken på några få minuter. Pumpen kostade om jag minns rätt ca 1000 kronor. Jag använde mig av fyllningshålet i tanklocket och stack där ned ett rör skarvad med en slang så att jag kunde nå botten. Det fanns inget skräp som jag fick upp. I år har jag köpt ett dyrt medel som skall "ta kål" på bakterier och eliminera problemet. Hoppas det fungerar - om det nu skulle vara något i tanken.

Hälsningar

Leif K45 S67
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Re: Bränsletank K45

Inläggav Allegroklubben » tor okt 27, 2011 10:12

Hej,

Har tyvärr missat att kommentera denna fråga tidigare. Jag har kölsvinet som tank i min A33. Volymen är 190 liter. För rengöring använder jag en handlänspump med lång sugslang som jag sticker ner genom tankanslutningen i sittbrunnsdurken. Det är viktigt att rengöra tanken med jämna mellanrum för att undvika bakterietillväxt, särskilt om man tanka diesel med innehålla av biodiesel (FAME/RME)

Hans-Roland
Allegroklubben
 

Re: Bränsletank K45

Inläggav Anders Lamrén » tor okt 27, 2011 20:56

Hej,
När vi plastade vår dieseltank under motorn använde vi en speciell gelcoat som tål diesel på rekommendation frå Acva båt i Nyköping. Förhoppningsvis rekommenderade de denna gelcoat till alla som valde denna lösning. Tillgången till diesel beror bl.a. på från vilket djup bränsleslangen suger. I vårt fall suger den 13.5cm från tankbottnen och då har vi tillgång till 120l.
Bakterietillväxt i tanken kan förebyggas genom att aldrig tanka diesel från en bilmack. Där får man 5% RME/FAME. De flesta sjömackar är väl medvetna om detta problem och säljer ofta diesel utan denna inblandning. För att vara helt säker kan man hälla upp en skvätt i en klar glasburk. Ser det ut som vatten, den vänstra burken, är det OK att tanka, ser det ut som urin skall man avstå. Styrkan på den gula färgen kan variera, dock kan den aldrig se ut som i den vänstra burken.
Hälsningar, Anders
Bilagor
3nxa.jpg
3nxa.jpg (61.56 KiB) Visad 7673 gånger
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron