Rutor till fast sprayhood - K45

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Rutor till fast sprayhood - K45

Inläggav hedgehog » sön okt 12, 2008 16:28

Vi har fast sprayhood i glasfiber på vår K45:a, den typen som Jösse tillverkade och sålde. Rutorna på den är utanpåliggande och skruvade från utsidan. Nu har rutorna börjat spricka och behöver bytas.
Skulle gärna ha rutor monterade i aluramar istället. Snyggare och hållbarare.
Stötte faktiskt ihop med Jösse nere i hamnen för en stund sedan. Enligt honom fanns det någon som tillverkade aluramar för "hans" sprayhood men han mindes inte vem.
Någon här som har koll på det? Går naturligtvis att få gjort såna ändå men det är lite bökigt att malla av och få till kurvaturen rätt.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Re: Rutor till fast sprayhood - K45

Inläggav uhuru33 » sön maj 08, 2011 12:05

Hej,
Jag skulle vilja bygga en fast sprayhood till min allegro 33 (nr åtta) och undrar om man kan få komma och se hur er ser ut, och om du har tips på hur man bäst gör. Har du mailadress eller telnr som jag kan nå dig på? Jag bor i Stockholm, vet inte om du är på öst eller västsidan.
Jag har nr 073-7017701.

Mvh
Johan
Senast redigerad av uhuru33 mån maj 23, 2011 10:11, redigerad totalt 1 gång.
uhuru33
 
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2011 21:11

Re: Rutor till fast sprayhood - K45

Inläggav hedgehog » ons maj 11, 2011 19:41

Vad gäller själva tillverkningen och monteringen kan jag tyvärr inte komma med några egna kommentarer eftersom sprayhooden fanns på plats när vi köpte båten. Men beskrivningen i början av den andra tråden handlar om den varianten vi har.
Jag kan försöka komma ihåg att ta lite bilder på sprayhooden till helgen.
Rutproblemet löste jag i alla fall. Fick tag i 5mm plexi till ett bra pris. Jag mallade av de gamla rutorna och sågade till i bandsågen. Så långt gick allt ganska lätt. Problemen började när skivorna skulle monteras. 5mm plexi är TJOCKT och STYVT! Lösningen blev att skruva fast längs ena kortsidan och sedan med hjälp av värmepistol mjuka upp skivan och undan för undan fästa skruvarna längs långsidorna. Det misslyckades en gång då en skiva sprack mitt av. Som tur var hade jag tillräckligt med material för att göra en ny.
/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

cron