Mastlutning

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Mastlutning

Inläggav Orion » lör jun 05, 2004 17:12

:D :?:

Hejsan!!!

jag sitter här på jobbet och funderar över hur mycket skall masten luta. Föröver? Akkteröver? Lodrätt?? Var mäter man ev lutning? I masttoppen??

Jag har mastat på min i mastfoten, ser ut som en u-skena, Nar jag har ställt masten där så saknas det 17cm av akterstagen till akterpulpit. Skall det verkligen vara så?? Är det bara att trycka masttoppen akterut med storfallet och en vinsch? Hur mycket skall vantskruvarna gängas in??

Många frågor, svar önskas innan jag gör ngt galet..... :oops: :oops:
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Inläggav arngrimur » mån jun 07, 2004 08:07

17 cm låter lite väl mycket. Det verkar som att du har dragit förstaget väl hårt. Jag är nu ingen expert men pröva med att lossa för staget rejält så att akterstaget når hela vägen. Det är inte så att du har blandat stagen?



När jag mastar brukar jag sätta dit alla stag så hårt jag kan med bara handen. Det är tillräckligt så att masten inte trillar av. Jag skulle inte segla med det. Sen kan du justera alla vantskruvar så att masten står stadigt och inte lutar sidan och inte är kurvig (s-formad) sidostagen. Sidostagen ska vara lite lösa nära på lovarts sida när du ligger på kryss. Justera sen för och akter stag. Du kan använda storseglets fall som lodlina. Häng en större skiftnyckel i. När den hänger i bom höjd skall den hänga en bit ifrån masten. Masten lutar alltså lite bakåt. Se till så att förstaget inte slackar. Om du har en aketstag spånnare som du kan använda för trimning kan du fin justera slacket i för staget med den.
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Mer om akterstag

Inläggav Mårten på Ivalu » lör sep 18, 2004 22:47

Arngrimurs kommentar får mig att fundera över hur ni löser trimningen av akterstagen. Har någon hittat en enkel lösning på att spänna dubbla stag? Finns det någon nackdel med att byta till ett enkelt som delar sig nederst?
Mårten på Ivalu
 

Mastlutning

Inläggav Orion » sön sep 26, 2004 11:17

Jag tillverkade 2st, ej justerbara, vantskruv (kan man kalla dem så).

jag har i övrigt har jag gjort som Angrimur har sagt men jag använder även en sk Vajert, vajerspännare, till 10% av spänningen enligt ett program på TV som hette OMBORD. Om man spänner upp toppvat och sidovanten så kan man väl inte spänna akterstaget sen för då borde väl det främre undervantet strävkas upp mer än det aktre..
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Att masta på

Inläggav svenol » mån feb 20, 2006 23:37

Hej Bosse. Det visar sig att mastskon står litet för långt bak på rufftaket vilket gör att mastens tryck inte hamnar mitt ovanför det bärande valvet. Därför skall man placera en aluminiumplatta 4x4 cm (5 8-mm tjock) under mastens framkant i mastskon. Då blir det bra belastningsfördelning av valvet.

Det löser inte ditt problem med kort akterstag, men är viktigt ändå.

Hälsning Sven-Olov Aldrin K25 S111
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Allegro 27 masttrim

Inläggav beckbyxan » tis feb 21, 2006 22:08

Hej Bosse,

på min båt finns också en U-formad rostfri balk där masfoten passar in med bult igenom som låsning. Efter ha provat några olika placeringar verka ganska långt fram vara rätt? Masten lutar då lite, den beskrivna skiftnyckeln hänger ca 5 cm bakom masten i bomhöjd, bakåt så som beskrivits i tidigare inlägg. har man sedan sidovanten spända så mycket de blir aningen lösa på läsidan vid kryss i 5 - 6 m/s är det rätt inställning.



Med nämda inställning och seglen riktigt justerade gick båten som på räls, ingen lovgirighet alls.



Jag har också funderat på om det är nödvändigt med två akterstag, av säkerhetsskäl kanske men knappast nödvändigt? De fletsta båtar, även mastheadriggade, har endast ett akterstag ofta med möjlighet att spänna ytterligare vid hård kryss.



Min båt kommar att riggas om till sommaren och ha partialrigg med ca 1 m sk "kaltopp" och ett akterstag med hanfot och flerskuren talja för justering av ansättning. Masten är ca 1 m högre än original och lite kraftigare dimensionerad än rekommenderat.



Är ditt akterstag för kort, vilket låter märkligt, kanske det fattas någon detalj. Hör med tidigare ägare hur han riggade masten.



Ha det gott, kanske ses vi på Årsmötet den 19/3?

/Steve
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Inläggav Kung Kuling » mån maj 29, 2006 13:59

Jag har en Vagabond men kan ej låta bli att svara.

Jag började kolla upp mastlutet på min båt i fjol, det var hela 35 - 40cm bakåt mätt med storfall o skiftnyckelmetoden i bomhöjd. Köpte en ny dyr genua till rullen för fyra år sen. När jag rullat in ganska mycket typ halva fick jag fladder i akterliket, det gick inte att flytta fram skotpunkten nog. Snackade med Saltsjöbadssegel som sytt och de mätte och grejade på ritningen och kom fram till samma sak som jag trott nämligen att mastlutet bakåt var helt fel, både för balansen och genuans skotpunkter.

Jag förlängde akterstaget med 13 cm långa rf bleck under vantskruvarna, jag fick hjälp att räkna ut det här. Nu är masten lodrät med hanfoten löst sträckt och så får jag en lagom krum när jag drar åt hanfoten, då får jag storen helt plan om jag dragit åt cunningham också. Akterstaget är alltså ett enkelt som delar sig till två ganska högt upp. Det är en simpel konstruktion men med hjälp av vinschen kan man tajta åt som f-n lätt. Enkelt o bra.

Min båt är som Allegrona en delvis själbyggd båt och den är väldigt lite seglad då ägaren legat på industrijobb jorden runt jämt. Eftersom akterstaget var så kort måste det vara så att mastlutet varit helt fel hela tiden. Om jag som ovan seglare frågar andra seglare hur masten ska vara får jag oftast att den ska hänga en ca 20 cm bakåt, eller typ så att en hink vatten kan hänga i storfallet. Snackar man med de som verkligen vet, segelmakarna och de som verkligen seglat mastheadriggade helkölsbåtar på längre sträckor får man till slut veta att masten ska vara lodrät. Så det kan ju vara att även en Allegro har haft fel mastlut i alla år, ska förstås inte uttala mig hur det exakt ska vara, men självbygge är ju självbygge och de seglar bra i alla fall.

Min båt blev i alla fall helt perfekt märkte jag vid provseglingen igår som tyvärr blev kort då det slutade blåsa helt efter en timme. Båten var ganska neutralstyrd förut, nu blev det bättre ändå. Sen blev genuan möjlig att rullreva till bara en flik trots ganska korta genuaskenor. Det var ju verkligen ett lyft.

Att segla första svängen på sommaren är väldigt speciellt.
Kung Kuling
 

Inläggav Kung Kuling » mån maj 29, 2006 14:17

Tillägg om storseglet.

När jag köpte båten 2002var storen original -85 med rejäl buk. Masten hängde bakåt, jag kunde inget om skotning, så båten blev så lovgirig att full roderutslag begövdes, hemskit jobbig segling. I alla fall, många segelmakare sa att storen bara var att kassera och sy en ny.

Saltsjöbadssegel som sytt seglen från början tyckte jag skulle lämna in storen på planing och lägga till lite på en laminatgenua i stället för att köpa två nya dacronsegel. Och det var inget dumt val, fast storen är original funkar den hur bra som helst, jag får den helt plan om jag vill.

Såg föresten sist jag tittade på Saltsjöbadssegels hemsida att de hade ett nytt storsegel till nersatt pris till Allegro 33. Kanske någon beställt och inte löst ut det.

http://www.saltsjobadssegel.se/
Kung Kuling
 

Inläggav Orion » mån maj 29, 2006 15:17

jag har justerat masten som Kung Kuling skrev. Jag tillverkade även att par rf bitar som förlänger akterastagen till det rätta måttet. Den står alldeles lodrätt. Och dessutom över balken i ruffen. Med rätt mått mellan mastens framkant och fören. Allt detta gjorde jag förra sommaren efter att ha pratat med konstruktören. Jag sjösatte i lördags så nu skall jag bara byta ut kabeln till lanternan på masten. Den gick av i höstas när jag mastade av. Är det ngn som har ett bra tips om hur man byter ut kabeln som delvis finns ine i masten.??
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Inläggav Kung Kuling » tis maj 30, 2006 10:08

Du kanske kan löda ihop den gamla kabeln med den nya och använda den gamla att dra i den nya med. Lite snygg tejpning utanpå så det inte fastnar nånstans.
Kung Kuling
 

Inläggav Orion » tor jun 01, 2006 18:53

Skall prova att göra enligt ditt tips. Det borde fungera om man tar det lite piano.
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron