Riggbultsdimension

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Riggbultsdimension

Inläggav Mats Björling » mån apr 14, 2008 18:08

Jag har köpt nya Selden vantskruvar 7/16 ". Tyvärr visade sig hålen i röstjärnen för små (9,5mm) för dessa riggbultar (11 mm). Jag vill ogärna byta riggbult till klenare eftersom det rimligtvis blir den svagaste länken. Funderar istället på att borra upp hålet i röstjärnet. Frågan är om någon här har erfarenhet av detta eller något gott råd i sammanhanget.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav hasse_A » tis apr 15, 2008 22:09

Jag tillverkade en stävskena för många år seden. Detta innebar att jag borrade ett antal 6 mm hål i skenan som var ca. 10 mm tjock. Jag hade en pelarborrmaskin, rätt stigning på borret och skärolja till min hjälp. Ändå var det ett tidskrävande jobb. Jag tror att om du skaffar rätt borr, skärolja och kan ansätta ett betydande tryck på borret (hävarm) så går det nog bra. Se till att tvärsnittsarean på röstjärnet kommer att vara lika stort som 2 ggr tvärsnittsarean på de nya bultarna.
Rostfritt vill gärna smeta när man borrar i det så det är av stor vikt att borren är vassa och har rätt stigning. Om jag minns rätt så var borren fasade på baksidan av ytterdelen av skäret. Eftersom du skall borra med 11 mm borr får du ha en stark maskin också. Frågan är om man skall ta ett 11 mm borr direkt eller börja med 10, 10.5 och sedan 11. Bäst är kanske att prova på en lös bit först. Det gäller att borret "producerar" spån hela tiden.
Hasse
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

borra i röstjärnen

Inläggav Mats Björling » ons apr 16, 2008 08:26

Tack för tipsen hasse_A. Jo, allt skulle ju vara enklare om röstjärnen inte satt fast i båten. Om jag ska borra upp dem så måste det bli på plats och där är det ju svårt att använda en pelarborr. Skulle du avråda från att borra för hand? Jag skulle tippa att röstjärnen är ca 6 mm tjocka.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav hasse_A » sön apr 20, 2008 14:55

Nej jag avråder dig inte att borra för hand men det är nog bra om du har ett anhåll med hävarm så att du kan sätta rejält med kraft bakom borren. Du kanske kan använda de andra röstjärnen. En ide jag fick var att använda vinscharna. Du får väl experimentera med några block och se till att borrmaskinen hålls nere mot däcket. En med hjälpare är nog inte så dumt.
Användarvisningsbild
hasse_A
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor aug 16, 2007 19:01
Ort: Göteborg

Byta riggbult

Inläggav Mats Björling » ons maj 07, 2008 18:24

Blev uppringd av Benns riggverkstad som sa så här ungefär: Att byta riggbult till 9,5 mm för 7/16" vantskruv ska inte vara något problem. I alla fall inte när det gäller topppvanten. Den stora belastningen ligger ändå på de aktre undervanten. Det är de som får tåla en del när man stampar ner i vågdalar.
Vant och stag slits olika.
1. Undervant
2. Förstag
3. Akterstag
4. Toppvant.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Borra i rostfritt

Inläggav svenol » sön jul 26, 2009 21:02

Det är svårt att borra ett såpas stort hål med en handborrkaskin. Det kan vara farligt och borren kan hugga i materialet och borrmaskinen skada dig. Jag avråder. Som Hasse säger är det nästan nödvändigt med en pelarborrmasin, och med ett kraftigt skruvsrycke, för att man skall kunna borra i rostfritt under kontrollerade former.//Svenol
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Inläggav Mats Björling » tis jul 28, 2009 20:34

Jobbet är nu gjort sedan länge och jag valde att inte borra i röstjärnen utan att gå ner i dimension på riggbult. Dock fick jag ändå borra upp hålen i vantens ändbeslag för att få även den klenare riggbulten att gå i. Det är möjligen inte att rekomendera, men jag lyckades borra med handborr. Det var ju inte nya hål som skulle borras, det hade nog varit svårare utan pelarborr och skruvstycke.
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron