Ankarspel & kättingbox till Allegro 27

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Ankarspel & kättingbox till Allegro 27

Inläggav thomas svensson » tis feb 12, 2008 21:20

Har funderat lite på att montera ett peke för ankare på min 27:a, samt ankarspel. Någon med erfarenheter av detta?? En tanke var att plasta igen stuvfacket för om förpiken, ta upp en lucka till denna på däck och använda som kättingbox, borde även gå att drenera boxen. Känns som en ganska avancerad operation eller?? Någon som löst det såhär eller kanske andra ideer??
Har också funderingar på en targabåge för montage av solceller kanske ett soltak & stor skot, vad tror ni om det. Tacksam för bilder/ritningar om någon lyckats lösa detta!!
Vh Thomas
thomas svensson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:41
Ort: Helsingborg

Inläggav OlofStenlund » ons feb 13, 2008 21:06

Jag har sedan länge ankarspel, box med 50 m kätting och ett 12 kg CQR på peke i stäven. I a-nytt nr 3/89 kan du se en liten ritning och en bild från sidan. (logga in på medlemsarean). Som du kommer att se på bilden är spelet placerat en bit akteröver. Läget för boxen är lite komplicerat på en såpass liten båt som 27:an. Egentligen ska en kättingbox vara hög och smal, ett grovt rör diam 25-30 cm hade nog varit bra. Samtidigt vill man inte ha allt tungt för långt föröver. Kompromissen i vårt fall blev utrymmet mellan och under förpikskojerna bakom det stuvfack som finns i mitten under dessa. Följden är att ett stålrör går snett bakåt från däck och inuti detta löper kättingen. En given nackdel är att förpiken delas av röret. Våra barn har dock vuxit upp där och det har gått bra.

Det händer ibland när mycket kätting varit ute att den staplar sig rakt upp mot inloppet. oftast räcker det att båten gungar till lite så rasar högen eller så får man lyfta upp några meter ur sluket och släppa så brukar det ordna sig.

Jag är mycket nöjd med systemet och använder det flitigt. Att ligga på svaj är bekvämt och att slippa hantera tunga ankare är ännu bättre.

Om lösningen är intressant för din del så finns nog ritningen i Tipsboken också. jag har den någonstan hemma också. Jag kan ta några bilder om det skulle vara till nytta.

Olof Stenlund, Kungälv
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav thomas svensson » tis feb 19, 2008 21:26

Tack för dina synpunkter, har kollat din ritning. Kanske får de bli en sån lösning, men hade ju varit trevligare att kunna utnyttja utrymmet förom förpiken.
Vh Thomas
thomas svensson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: sön jan 01, 2006 19:41
Ort: Helsingborg

Inläggav OlofStenlund » fre feb 22, 2008 22:55

Jag håller med om detta. Har också funderat på om det skulle vara möjligt att ta ner kättingen framom kojerna, vid skottet, och sedan leda den under kojen och akteröver till det stuvutrymmet som finns där. Alltså något längre föröver än det jag uttyttjar. Risken är nog att kättingen helt enklet inte stuvar sig själv då fallet blir för litet eftersom stuvutrymmets höjd inte är tillräcklig, även om volymen är det. Mitt tips är att låna ihop kätting i tillräcklig mängd och pröva på plats eller bygga en enkel fullskalemodell av det hela. Så gjorde jag när peket, winshpositionen och boxen skulle konstrueras. Jag minns att jag blev en aning överraskad av tex hur lätt ankaret kunde dras över bara en stor trissa samtidigt som jag insåg att kätting staplar sig själv till en rätt "toppig" hög.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron