Sida 1 av 1

Under balken som sprayhood sitter i

InläggPostat: fre feb 08, 2008 22:35
av OlofStenlund
När jag skall dra ner fallen till sittbrunnen tänkte jag borra erforderligt antal hål i den balk som går tvärs över rufftaket som sprayhood är fäst i. En lösning är att sedan limma plaströr med epoxy så att det blir helt tätt mot balken. En annan möjlighet är att inte göra detta utan istället låta vatten som läcker in mellan linorna och hålens kanter rinna inne i balken och sedan borra ett dränagehål i balkens ytterkant strax ovan aktre fönstret så att vattnet kan rinna ut. Fördelen borde vara att det är mindre risk att få in vatten på rufftaket under sprayhood. Det vill till att vatten ska tränga igenom även det andra hålet, det inre.

Men, frågan är hur det invändiga utrymmet i balken är beskaffat. Är rufftaket tätt inne i denna? Man vill ju inte riskera att vatten tränger in i distansmaterialet. Förhoppningsvis finns det några medlemmar som byggt sina båtar själva som kanske minns något av hur detta gick till att göra. Möjligen går det att inspektera genom att demontera ruffluckan och kika in. Ska kolla detta, men är tacksam för upplysningar.

InläggPostat: sön feb 10, 2008 22:00
av hedgehog
Hej,
Nu vet jag inte hur "plogen" är konstruerad på 27:an men jag gjorde motsvarande jobb på vår 33:a inför förra säsongen.
Om jag minns rätt så var plogen laminerad ovanpå däckslaminatet, alltså inte en del av sandwichkonstruktionen. Men det var rätt raggigt därinne med en massa skrymslen och vrår. Inget ställe man vill riskera att ha vatten stående i. Dessutom går kablaget till instrumentpanelen inuti plogen med en genomföring i rufftaket så för oss var det inget alternativ med öppna hål.
Jag gjorde precis så som du själv nämner, limmade fast elrör med (förtjockad) epoxi. Det som var noga och svårt med det här jobbet var att få hålen på exakt rätt ställe. Linorna får inte ligga och skava mot rören. Jag fixerade avlastarna på rätt plats med gaffatejp och markerade hålens plats på plogen. (sikta genom avlastaren). Sedan gjorde jag en gigg av trälister att använda som anhåll och styrning för borrmaskinen när pilothålen togs upp. För att borra till rätt dimension använde jag ett vanligt hålsåg där jag ersatte centrumborret med en lång stång av samma dimension. Då får man styrning på borren genom att stången går genom hålen både på bak- och framsida. Tänk på att borra omväxlande från båda håll annars försvinner styrhålet.
Det var nervöst att kolla med linor hur det blev men alla hålen blev helt perfekta!
För att få det hela snyggt och prydligt tillverkade jag täcklister i teak som "basades" i diskmaskin för att få den rätta, böjda formen men det är en annan historia.
Kan avslutningsvis nämna att det var ett riktigt lyft att få fall och trimlinor nerdragna till sittbrunnen. Vattenläckage genom rören har inte varit något problem. Skulle man få en överbrytande sjö över fördäck tror jag inte det spelar någon som helst roll om hålen är fodrade med rör eller ej. Då lär vattnet ta sej igenom ändå.

/p

InläggPostat: sön feb 10, 2008 22:10
av hedgehog
Försökte bifoga en bild...
Nytt försök.

/p

InläggPostat: tis feb 12, 2008 22:07
av OlofStenlund
Tack för den detaljerade beskrivningen. Är benägen att hålla med om att det verkar smartast att montera rör i hålen så det blir tätt åt båda håll. Det där med läckage är nog överkurs och får man mycket vatten mot sprayhood är några små läckage inget problem i sammanhanget.
Väljer din lösning.

Re: Under balken som sprayhood sitter i

InläggPostat: sön jan 10, 2016 16:03
av martin
Hej,

Vi seglade en 27:a från stockholm till göteborg förra året, med en mängd nerdragna fall genom tätade hål i plogen. Överbrytande sjö tog sig in genom dessa hål och rann sedan längs med ruffluckan till ruffluckans öppning, varefter det rann rakt in i ruffen. En dagssegling (12 timmars kryssning) resulterade i uppskattningsvis ett par liter vatten inne i båten.

Vi har funderat fram och tillbaks och upp och ner, på hur man skulle kunna hindra vatten för att smita in igenom hålen, eller på annat vis avleda det ifrån ruffluckan, men kommer inte på någon bra lösning.

Förslag på lösnigar mottages mycket tacksamt :)

Re: Under balken som sprayhood sitter i

InläggPostat: sön jan 10, 2016 17:18
av Göran F
Har aldrig upplevt det problemet.

Seglar man ofta så hårt att det blir problem föreslår jag att återgå till den gamla klassiska lösningen med fall belagda på masten och plasta igen hålen.
Händer det bara i vid något enstaka tillfälle, stoppa i en trasa och täta hålet kring fallen.

Re: Under balken som sprayhood sitter i

InläggPostat: sön jan 10, 2016 17:49
av hasse_A
I senaste Allegronytt, nr. 3 2015 beskriver jag hur vi gick tillväga när vi drog ner fallen till sittbrunnen i vår 33'a.
Kolla i tidningen eller gå in under medlemsarean och hämta där. (Jag vågar inte länka dit och vet inte om det
funkar om man inte är inloggad)

Vi har nu seglat ett halvår och gjort ett antal överseglingar, bl.a. Nordsjön, Biscaya, Portugal till Potro Santo och
ner till Gran Canaria. Inte någon gång har vi besvärats av att vatten skulle ha trängt igenom genomföringarna i plogen.
Kanske några droppar trängde in någon gång när vi hade riktigt hårt väder men då rakt inte så att det tog sig ner i ruffen.
Det var heller inte så att bänkarna intill ruffskottet där vi satt blev våta.

Jag har varit med och plastat en A33'a (nr. 58) för en väldans massa år sedan men kommer inte ihåg hur vi då gjorde under plogen.
När jag i vintras borrade hål för genomföringarna i vår nuvarande båt kunde jag konstatera att där var glasfibermatta
som så att säga stod upp i en båge ovanför divinycellen. När rufftaket plastades låg det ju uppochner, så mattan
har hängt ner i det läget. Denna båge fick jag ta bort för att få igenom genomföringarna.

Jag tror inte att man skall leda in vatten i plogen, varken på 27'an eller 33'an. Där inne är plasten bar, vilket förmodligen
medför att den suger åt sig vatten.

/Hasse i TRUD,K45,SWE120