Distansmaterial i rodret?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Distansmaterial i rodret?

Inläggav Mats Björling » mån dec 31, 2007 15:14

Är det någon som vet hur rodret är byggt på Allegron? Min är byggd 1967 av Nielsens båtvarv i Nyköping . Det jag funderar över är distansmaterialet. Divinycell. polyester eller inget alls (tomrum)? Det låter rätt ihåligt när man knackar på rodret och jag funderar på om det handlar om delaminering. Såvida det inte är ett avsiktligt tomrum förstås....
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Distansmaterial i rodret ?

Inläggav Anders Lamrén » tor jan 03, 2008 22:04

Hej Mats.
Distansmaterialet är divinycell. De två halvorna laminerades ihop med några lager matta + polyester.
Hälsningar,
Anders Lamrén A33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Re: Distansmaterial i rodret ?

Inläggav Mats Björling » sön mar 15, 2009 11:04

[quote="Anders Lamrén"]Hej Mats.
Distansmaterialet är divinycell. De två halvorna laminerades ihop med några lager matta + polyester.
Hälsningar,
Anders Lamrén A33 Vita Häxan[/quote]

Nu när jag sent om sider tagit mig för att provborra i rodret så finner jag att inget distansmaterial alls påträffas. Torrt och tomt. Kan detta verkligen vara möjligt? Laminatet som jag borrat igenom är ca 8 mm, därefter tomrum ca 10 mm och sedan det andra laminatet. Lite konstigt att man inte använt något distansmaterial...
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm

Inläggav Mats Björling » mån apr 13, 2009 13:23

Jag funderar på om det finns någon metod att använda något i stil med polyuretanskum som man skulle kunna spruta in i tomrummet mellan laminaten. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan man använda vanligt fogskumn typ ByggMax:s?
Tycker det känns fel att ha ett tomrum i rodret som dessutom blir vattenfyllt med frostsprängning och annat otrevligt som risk.
En variant som är betydligt omständigare är ju att såga upp hela ena sidan och bygga upp med nytt distansmaterial och plasta nytt laminat, ny gelcoat osv. Men det låter som sagt så omständigt. Skulle vilja hitta ett enklare sätt. Tar tacksamt emot alla tips och förslag.
/Mats
Allegro 27 S-62, Mealegro
Mats Björling
 
Inlägg: 27
Blev medlem: mån aug 23, 2004 10:20
Ort: Ramsö, Vaxholm


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron