Orkansäsong - Indiska Oceanen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Orkansäsong - Indiska Oceanen

Inläggav hedgehog » tor okt 25, 2007 18:03

Hej,
Någon som har koll på när det är lämpligast segla att över Indiska oceanen (Röda havet - Australien)?
Det är inte jag själv som ska åka utan bekanta. Planen tycks vara att ge sej av från Egypten den närmsta tiden.
Av info jag hittat på nätet verkar det som om olämpligaste tiden för området är från nu fram till april, vilket gör mej lite oroad. De är dessutom inte särskilt erfarna seglare.
Nån här som vet eller t.o.m. har egen erfarenhet?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav Ariane » fre nov 09, 2007 04:35

Tjao.
Din fråga låter nästan desperat. Så här vid sidan om, borde väl dina bekanta ha anlitat någon lokal väderman för sin planering. Det är ju inte bara sämre väder man råkar ut för i området. Pirater är ju välkända här. Landstiger de på den Saudiska kusten om BB, så är det verkligen bäst att de har rätt papper i ordning samt att eventuella kvinnor ombord skall hålla en låg profil. (Jag har bott där i 2,5 år!).

En organisation, som innehåller mycket kunnande är OSk, Oceanseglarklubben. Där kan Du nog få hjälp. Annars har Du en man, vilken färdades genon områder för några år sedan. Du kan ju ta kontakt med honom.

Titta på den här länken:
http://www.vindela.se/ ,
och den här:
http://www.osk.org/ .

Här får Du säkert en fortsatt vägledning.

Hälsn
Carl-Magnus.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav hedgehog » fre nov 09, 2007 19:22

Hej,
Nja, desperat är väl att ta i. Men det här rör sig om personer som inte har för vana att kolla allt minutiöst innan de företar sig något, om jag säger så. (vilket ibland förstås kan vara en fördel om man vill komma någon vart...)
Vädret är säkert bara ett av problemen man kan råka ut för i dessa vatten.
De befinner sig i Egypten just nu och jag tror inte det spelar nån som helst roll vad jag har för uppfattning om lämpligheten.
Får väl bara hoppas att de åtminstone övervintrar innan de ger sig av.

Själv har jag just varit nere vid vår båt och räddat presenningen från att hamna i Polen. Kunde blivit nytt rekord i kort livslängd. La dit den i söndags!

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster

cron