Litet läckage

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Litet läckage

Inläggav hedgehog » tis okt 09, 2007 18:29

På vår Allegro 33 har man smart nog gjort en liten "vätskefälla" överst i akterkant av kölsvinet (precis framför motorn). Då får man tidig varning om något börjar läcka så smått.
Och det är precis vad det gör, frågan är bara varifrån?
Det som samlas i fällan är saltvatten. Men det kommer bara när man använder båten. Den låg oanvänd i stort sett hela september utan att det kom in en droppe men under en tretimmarstur i helgen (motorn gick typ trekvart av tiden) kom det någon deciliter. Det kan ju knappast vara ngt annat än propelleraxeltätningen eller sjövattenkretsen till kylningen (Martec) men tycker de ställena borde läcka lite även när båten ligger still.
Kanske är det normalt att axeltätningen sipprar lite? Den är av typen svart gummimuff som smörjs med kletigt Volvofett innan sjösättning (vet inte vad en sån kallas...)
Nån som haft liknande problem?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav janne » tis okt 09, 2007 21:04

Hej
Tätningen verkar vara en "Black Jack" från volvo penta, den ska normalt inte läcka alls. Den kanske är gammal eller inte infettad (det är bra att peta in en klick fett under gummiläppen någon gång per sommar t ex vid sjösättningen) Black Jacken kan inte ta upp så stora radialrörelser (vibrationer) från propelleraxeln heller. Det kan ju vara axelkopplingen, eller att det har hänt något med motorkuddarna, som gör att axeln inte kommer ut i mitten av axelröret.
Hoppas det löser sig och du hittar felet.

m v h Janne s/y Euphoria (K25)
janne
 
Inlägg: 28
Blev medlem: tor aug 12, 2004 20:11
Ort: Strömsholm / Mälaren

Inläggav Lyra » ons okt 10, 2007 10:52

Hej
Vet inte vad du har för motor men på min VP MD6A från -74 så är impelleraxeln direktdriven från kamaxeln (Ej rem som många andra har). På halsen framför impellerhuset finns ett litet skvallerhål. Detta hål "skvallrar" om en av de två packboxarna i huset är otät.

Resultatet vid trasig packbox är att du kan få en skätt vatten under motorn.
Jag bytte mina packboxar i våras efter att jag så det lilla droppandet som inte vara så lätt att se på grund av den ganska trånga installationen.
mvh//Mats på Lyra
Lyra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 02, 2007 17:49
Ort: Vendelsö

Inläggav hedgehog » ons okt 10, 2007 14:14

Motorn är en MD11C. Vet inte hur vattenpumpen drivs men jag ska kolla.
Är det troligt att en läckande packbox bara märks när motorn är igång?

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03

Inläggav Lyra » ons okt 10, 2007 20:18

Hej igen!
Jo, så var det på min, det droppade vatten så snart motorn var igång och slutade när den var avstängd.
Jag fick en förklaring att kamaxellagringen på många äldre orenoverade motorer kan vara ganska glapp varpå vibrationer fortplantar sig in i den lilla impelleraxeln och dess två små packboxar.
Detta sliter på packboxarna och kan kräva ett årligt byte.

Det bökigaste var att ta bort impellerhuset; fick göra ett specialverktyg för att komma åt de två skruvarna som håller huset, bytet av packboxarna var dock enkel och kostade 150SEK i delar. Min motor är dock i brytgränsen för en konstruktionsändring avseende en o-ring mot motorblocket.
mvh//Mats på Lyra
Lyra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: fre feb 02, 2007 17:49
Ort: Vendelsö

Inläggav hedgehog » mån okt 15, 2007 12:57

Hej,
Tack för tipset med vattenpumpen!
Kollade upp när vi tog säsongens sista tur i helgen (som f.ö. företogs i strålande höstväder). Det droppar mycket riktigt från vattenpumpen när motorn är igång.
Blir nya packboxar innan sjösättning.

/p
hedgehog
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor nov 16, 2006 19:03


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron