Underhåll av Vinsch Lewmar 25

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Underhåll av Vinsch Lewmar 25

Inläggav svenol » tor mar 08, 2007 23:32

På min Allegro 27 S111, byggd 1970, har jag två vinschar Lewmar 25. Representanen för Lewmar i Sverige, Navship AB, säger att de inte har anvisningar för underhåll av så gamla vinschar. (Däremot finns det handbok att köpa för deras nya vinschar.)
Nu till frågan: Kan någon tipsa om var man hittar en underhållsanvisning för Lewmar 25. Eller ge fungerande anvisningar om detta. Det är nog många Allegro 27-ägare som bör underhålla sina vinschar. Jag har inte öppnat mina på hela tiden. De fungerar nu men man bör vårda sina grejor. Tacksam för svar. Sven-Olov i K25 S111.
(Om du svara på e-post så gör det till kerstin@aldrin.se)
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Underhåll av Vinsch Lewmar 25.

Inläggav Anders Lamrén » tor mar 22, 2007 23:00

Hej Sven Olov,
Jag tror inte det behövs någon manual för det jobbet. Plocka ner dem steg för steg och var noga med att märka upp prylarna så du vet var de satt. Antagligen kan du till och med demontera de enskilda rullarna i rullagren. Jag plockade ner två Lewmar 43 (2-växlade) intill sista rullen, tvättade allt i fotogen och blåste det torrt med tryckluft. (Det går att torka på annat sätt) Jag kan varmt rekommendera ett mycket vasst fett för infettningen. Det heter X-1R modell ATG. Det är ett polyuretanbaserat fett som är mycket tåligt mot saltvatten. Tål mycket höga belastningar. www.x1r.info Jag köper det via Cartools på Bällstav. 61, tel. 281440. Det används bl.a. i hjullagren på Land Rover Defender. OBS var försiktig när du demonterar de små "backspärrarna" som sitter innanför det övre locket på vinschen. Inne i dem sitter små fjädrar som gör att de fjädrar in mot kuggarna på den centrala delen. De kan lätt försvinna iväg om man inte tänker på det. Jag blev förvånad när jag såg vilka mängder av fina sandpartiklar som fanns i mina vinschar. Rena slippastan. Antagligen kommer de in under vinterns stormar. Man inser att det är klokt att täcka dem med plast under den årstiden.
MVH, Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav kungcocos » tor maj 03, 2007 21:27

Ingen manual behövs, det krävs dock att man håller koll på vad alla delar passar. Ett tips är att använda digitalkamera för att dokumentera. Jag passade även på att byta backspärrarna och och fjädrarna när jag renoverade mina tvåväxlade vinchar, de var rejält slitna. Finns att köpa rätt billigt på Hjertmans.

Mvh
Markus
kungcocos
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 02, 2004 14:33

Inläggav svenol » tor mar 12, 2009 16:04

Hur man rengör sin vinsch har jag nu skrivit om i Allegronytt, ingående. Om någon är intresserad. 2007,2008//Sven-Olov
svenol
 
Inlägg: 47
Blev medlem: lör okt 29, 2005 22:39

Inläggav rallisaari » tis maj 05, 2009 08:07

rallisaari
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons apr 16, 2008 15:24
Ort: Tråvad


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

cron