Fotlist

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Fotlist

Inläggav Gunnar Buhre » fre jan 05, 2007 14:21

Jag har en Allegro 33 som har två borrade hål på insidan av varje fotlist. Den förre ägaren eller ännu tidigare har tätat hålen dåligt och nu finns det fukt i tomrummet under teaklisten. Finns det någon beskrivning hur fotlisten ser ut i genomskärning så att det går att åtgärda på ett riktigt sätt. Undrar också hur däcket ser ut mot skrovsidan. Är det enkellaminat och i så fall hur långt in från skrovet.
Gunnar Buhre
Gunnar Buhre
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 04, 2007 00:27
Ort: Stockholm

Inläggav Ariane » lör jan 06, 2007 16:46

Hej.
Du nämner ett intressant fenomen, vilket Du säker inte är ensam om att fundera över! Till ex jag själv. Du säger "borrat hål från insidan." Vad kan det finnas för förklaring, att det har borrats hål in i fotlisten som inte är genomgående?
Jag har tvänne genomgående hål på vardera sidan om fördäck där fästena för mitt peke är bultade. När jag senare var tvungen att förstärka området runt fästpunktena, upptäckte jag att fotlisten var ihålig, vilket gav förklaringen varför infästningen då inte var stabil. Troligen är nog hela fotlisten ihålig från för till akter.
Men du talar om FUKT under teaklistens tomrum?! Teaklisten ligger ju ovanpå själva fotlisten och om det finns fukt däremellan så ligger ju fukten "utanpå själva fotlisten"?! Men jag kanske har förstått dig fel?
Dessutom, vad menar Du som "fukt"?
Dessvärre har jag inte själv byggt min båt och de ritningar jag har är inte kompletta. Jag föreslår att Du tar kontakt med klubbens tekniske kommitté och då Anders Lamrén. Han kan troligen informera och vägleda dig.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Fotlist

Inläggav Gunnar Buhre » sön jan 07, 2007 00:59

De två hålen leder in till två muttrar som håller bultar till ett peke. Det jag undrar är om det går att sanera det läckage som uppstått. Det har samlats fukt i hålrummet och när jag petar med fingret känns det mjukt, vilket antagligen betyder att det är något slags distans/isoleringsmaterial. Går det att torka ut? Har det förbindelse med däcket? Vad kan jag göra för att fukten inte sprider sig?
Gunnar Buhre
Gunnar Buhre
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 04, 2007 00:27
Ort: Stockholm

Fotlist

Inläggav Anders Lamrén » fre jan 12, 2007 18:11

Hej Gunnar,
Fotlisterna är ihåliga och löper var och en odelad från för till akter. Under teaklistens vertikala del på utsidan och cirka 2-3cm under den övre plastytan på fotlisten finns en skarv mellan däck och skrov. Den är plastad på insidan av skrovet, dvs inne i fotlisten. Denna skarv var den första man gjorde vid hopplastning skrov-däck. Ungefär i nivå med undre däcksplasten är divinycell upptryckt, dvs i botten på fotlisten. Denna divinycell fungerade enbart som stöd för hopplastning nummer två av skrov och däck. Denna är gjord med många lager matta och sträcker sig någon dm ner på skrovets insida från någon dm in under däck. Däcket har divinycellkärna men den divinycellen har ingen förbindelse med stöddivinycellen i botten på fotlisten. Jag har en bild på allt men i nuläget vet jag inte om jag kan få iväg den tillsammans med detta. Jag kan maila den till dig senare om det inte går här. Hur som helst skall hålrummet i fotlisten vara tätt. Kommer det in vatten i den vet man aldrig var det kommer ut. Jag hade jätteproblem med detta för länge sedan. Jag fyllde mina helt med polyuretanskum. Man borrar 10 mm hål uppifrån genom teaklist och övre plastlagret på fotlisten ungefär med 50 cm mellanrum. När det är gjort borde du kunna leda in varmluft genom de två hålen du redan har i fören och låta det stå på tills det är snustorrt. Frågan är förstås hur mycket vatten du har i utrymmet redan. Du kanske måste borra något dräneringshål underifrån upp i fotlisten på någon lämpligt låg punkt och kolla. Sedan fyller du på med polyuretanskum genom 10 mm hålen från för till akter. Polyuretanet kommer att tränga upp genom hålen, så man får se upp med spill. jag anlitade ett proffs för detta med polyuretanpåfyllningen, det är nog att rekommendera. Sedan pluggar man hålen i teaklisten. Vi har aldrig haft problem med läckage sedan dess. Sänd mig din mailadress så kan du få teckningen jag nämnde. lamren@telia.com
Hälsningar, Anders Lamrén A33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Inläggav Ariane » lör jan 13, 2007 01:53

Hej Anders.

Det är intressant att läsa dina kommentarer om fukt i fotlisten. Du nämner att Du själv har erfarenhet av detta. Det skulle vara intressant att få ta del av, hur Du upptäckte att Du hade fukt / vatten i fotlisten och orsaken till detta. Jag har, som jag nämner några rader högre upp, också hål i den främre delen av listen men då genomgående och fortfarande med bultarna i. Men när jag monterade fästena till peket, spände jag bultarna så kraftigt (då infästningen inte blev stabil), att det knakade till i laminatet. Någon skada har jag inte upptäckt men hårfina sprickor i gelcoat / laminat är svåra att upptäcka och platsen blir ju ofta översköljd vid bidevindsegling.
Även jag har funderat på att borra hål och fylla med vanligt Byggskum (det är väl det Du menar i din kommentar). Det fungerar ju utmärkt på fuktiga ställen i huskroppar, fönsterisolering mm. Till saken hör att Byggskum behöver lite fukt för att expandera, vilket gör att det kanske ”tar hand om” en del av den befintliga fukten.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Anders Lamrén » mån jan 15, 2007 17:14

Hej Carl-Magnus,

Det var väldigt länge sedan vi fyllde vår fotlist med polyuretanskum eller
byggskum. Den härdar av luftens fuktighet som du nämner men jag
rekommenderar att man kollar så att det inte ligger vatten och skvalpar runt
där inne.Jag tror inte vidhäftningen blir så bra då. Det där med
infästningen av peket bör du nog kolla. Laminattjockleken på insidan av
fotlisten är inte överdrivet stor och den är som sagt ihålig.. Jag vet att
vi fick läckage via den aktre bb spygatten inne i stuvfacket som vi inte
kunde spåra. Hur vi än testade kom vi inte på var vattnet kom in. Vi hade på
den tiden spygatter av mycket tveksam konstruktion (men helt enligt
rekommendationer från Aqva-båt i Nyköping där vi byggde båten). Numera har
vi en helt annan och mycket bättre konstruktion på våra spygatter. Jag
kommer att skriva en artikel om detta i något kommande nummer av Allegronytt.
Hur som helst trodde vi att vattnet på något sätt kom från fotlisten. Vi
tänkte på alla skruvar som kommer från teaklisterna och går rakt in i
hålrummet. Vi kollade faktiskt aldrig om vi hade fukt där inne utan fyllde
upp utrymmet för att stilla misstankarna. Vi vet alltså inte om fotlisten
verkligen läckte. Jag kommer nu inte ihåg om denna åtgärd gjorde att
spygatten slutade läcka eller om det var omkonstruktionen som hanterade det.
Jag bifogar teckningen som jag nämnde. Om du har några funderingar hjälper
jag gärna till.

Hälsningar,
Anders Lamrén, A-33 Vita Häxan
Anders Lamrén
 

Fotlist

Inläggav Anders Lamrén » tis jan 16, 2007 00:37

Hej,
Här kommer förhoppningsvis en teckning på fotlisten. Vet ej om det funkar.
Anders
Bilagor
92nx.pdf
(337.62 KiB) Nerladdad 592 gånger
Anders Lamrén
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron