Senast jag skrev om mitt motorbyte hade jag bestämt mig för en IVECO, 3 cyl, 30 hk. Det fanns en del synpunkter på detta från några medlemmar: onödigt stark motor var väl huvudkommentaren, vilket inte alls var konstigt. Vi är nog lite till mans ovana vid tanken att en segelbåt har en rejäl motor vars resurser ganska sällan behövs. Nu är det i alla fall klart och jag har kört ca 40 timmar. Jag håller på att skriva en liten artikel om mina erfarenheter till Allegro Nytt. Får väl bli slutfört under julhelgen.
Men något kort kan jag säga nu. Det var mycket jobb, blev väldigt lyckat tycker jag. Inte alls dumt med kraftresurser. Motorn är mycket kompakt och det är luftigare i motorrummet nu än med MD 1:an. Motorns flesta yttermått är något mindre MD1:ans. Båten är lättad med ca 50 kg. Vibrationer får man "leta" efter. I sommar har jag kört utan isolering eftersom jag inte hann med detta. Ändå är ljudnivån påtagligt lägre. Manövrer där det är trångt och blåsigt är något helt annat nu än tidigare. När man vill få stopp är det som att ha en bra handbroms.
Däremot räknade propellerleverantören lite fel och gav mig en propeller med för stor stigning vilket innebär att maxvarvtal vid maxfart är för lågt. Men det är inte lätt att räkna på detta. Variablerna är många. Har pratat med andra som bytt motor och det är nog inte ovanligt att man får "pröva" sig fram så att säga. Propellern blir nu bytt till nästa säsong.
En kommentar till ev installation av MD 11 så tror jag att det kan vara svårt om den har motsvarande konstruktion/placering av motortassarna som min gamla MD 1 B. Kruxet blir den bakre fästpunkten som kommer nära skrovet, dvs lågt. Så blev det för mig också vilket innebar att jag fick ta bort lite plast från linern, dock inte skrovet! Men MD 11:an torde vara längre än IVECON vilket ökar problemet. Om man nu inte låter den komma föröver med de problem detta orsakar. Sedan tillkommer den stora vikten. 11:an väger väl över 200 kg kanske.
Men som sagt, jag är nöjd så här långt, men det kan man säkert bli med ett flertal andra motorval också. Väljer man exempelvis en IVECO på 20 hk blir det 11 cm över. Som sagt, jag ska återkomma med detaljer och bilder.