Motorbyte våren 2006

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Motorbyte våren 2006

Inläggav OlofStenlund » lör dec 16, 2006 21:51

Senast jag skrev om mitt motorbyte hade jag bestämt mig för en IVECO, 3 cyl, 30 hk. Det fanns en del synpunkter på detta från några medlemmar: onödigt stark motor var väl huvudkommentaren, vilket inte alls var konstigt. Vi är nog lite till mans ovana vid tanken att en segelbåt har en rejäl motor vars resurser ganska sällan behövs. Nu är det i alla fall klart och jag har kört ca 40 timmar. Jag håller på att skriva en liten artikel om mina erfarenheter till Allegro Nytt. Får väl bli slutfört under julhelgen.

Men något kort kan jag säga nu. Det var mycket jobb, blev väldigt lyckat tycker jag. Inte alls dumt med kraftresurser. Motorn är mycket kompakt och det är luftigare i motorrummet nu än med MD 1:an. Motorns flesta yttermått är något mindre MD1:ans. Båten är lättad med ca 50 kg. Vibrationer får man "leta" efter. I sommar har jag kört utan isolering eftersom jag inte hann med detta. Ändå är ljudnivån påtagligt lägre. Manövrer där det är trångt och blåsigt är något helt annat nu än tidigare. När man vill få stopp är det som att ha en bra handbroms.

Däremot räknade propellerleverantören lite fel och gav mig en propeller med för stor stigning vilket innebär att maxvarvtal vid maxfart är för lågt. Men det är inte lätt att räkna på detta. Variablerna är många. Har pratat med andra som bytt motor och det är nog inte ovanligt att man får "pröva" sig fram så att säga. Propellern blir nu bytt till nästa säsong.

En kommentar till ev installation av MD 11 så tror jag att det kan vara svårt om den har motsvarande konstruktion/placering av motortassarna som min gamla MD 1 B. Kruxet blir den bakre fästpunkten som kommer nära skrovet, dvs lågt. Så blev det för mig också vilket innebar att jag fick ta bort lite plast från linern, dock inte skrovet! Men MD 11:an torde vara längre än IVECON vilket ökar problemet. Om man nu inte låter den komma föröver med de problem detta orsakar. Sedan tillkommer den stora vikten. 11:an väger väl över 200 kg kanske.

Men som sagt, jag är nöjd så här långt, men det kan man säkert bli med ett flertal andra motorval också. Väljer man exempelvis en IVECO på 20 hk blir det 11 cm över. Som sagt, jag ska återkomma med detaljer och bilder.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav arngrimur » sön jan 28, 2007 23:05

Ser fram emot rapporten och kanske några bilder bilder :)
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Inläggav OlofStenlund » lör feb 10, 2007 00:43

Som jag nämnt kommer det en relativt detaljerad rapport om mitt motorbyte i nästa nummer av A-nytt. Kanske delas den i två avsnitt. Har tagit med rätt många bilder för att visa de olika arbetsmomenten. Många är nog intresserade eftersom jag valde en rätt kraftig motor. Ser också fram mot en beskrivning av den eldrivna A27:an. Funderade en del på denna lösning som är rätt tilltalande på många sätt. En klimatanpassad lösning! Som jag bedömde det var dock detta inte helt rätt koncept för oss, men icke dessto mindre är det mycket intressant. Kanske är man för konservativ. Får väl hoppas att rapsbaserad dieselolja blir lättillgänglig framöver.
Bifogar en bild på min motor.

Olof Stenlund, Kungälv, K 25 S 143, Filippa
Bilagor
Iveco30hk.pdf
(82.86 KiB) Nerladdad 596 gånger
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav Leif & Gun » sön feb 11, 2007 10:47

Hej!
Jag har inte gjort motorbyte men däremot renoverat min gamla MD 11 C som sitter i vår Allegro 33.
Vi har utan större problem (vevaxelbrott efter två år undantaget) kört motorn sedan 1980 och den har haft sötvattenkylning hela tiden.
Nu övervägde vi att antingen byta motor eller renovera den gamla och givetvis hägrade en ny 3-cylindrig maskin men det kostat multum. Jag tog kontakt med en motorfirma som annars jobbar mest med bilmotorer och hörde efter vad de föreslog och vad det skulle kosta. Till saken hör att jag hade ett par referenser från andra båtägare som gjort liknande renoveringar hos dem med både MD 11 och MD 17.
Jag beställde byte av foder, kolvar och vissa andra detaljer i samband med detta. Kostnaden blev 25 000 inklusive moms.
Motorn går som ny och jag är mycket nöjd.
Det visade sig att ett vevstakslager höll på att haverera så det var tur att jag inte väntade ytterligare ett år - då hade det varit för sent.

Hälsningar

Leif Eriksson
K45 S 67
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Motorbyte våren 2006

Inläggav Anders Lamrén » sön feb 11, 2007 17:27

Hej Leif och Gun,
Ber om ursäkt att jag skrev Knut i det andra mailet.
Kunde renoveringen göras med motorn på plats i båten?
MVH, Anders Lamrén K 45 S46.
Anders Lamrén
 

Inläggav Leif & Gun » sön feb 11, 2007 22:44

Hej!
Nej det gick inte enligt uppgörelsen vi hade med motorfirman. Det var dock inte något större problem att ta ut motorn. Då fick jag dessutom möjligheten att göra ordentligt rent, måla om etc. Dessutom så bytte jag motortassar då de har en tendens att hårdna med tiden.

Om intresse finns så kan jag beskriva urtagningen.

Hälsningar

Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping

Motorbyte våren 2006

Inläggav Anders Lamrén » mån feb 12, 2007 17:40

Hej igen,
Jag skulle vara intresserad av en rätt noggrann beskrivning av urtagningen. (Inte beträffande kablar, slangar o.s.v.) Vi kommer antingen att göra som ni eller byta motor inom något år.
MVH,
Anders Lamrén
Anders Lamrén
 

Inläggav Leif & Gun » mån feb 26, 2007 18:21

Hej Anders,
Det var faktiskt andra gången jag tog ur motorn. Första gången var efter cirka 2 år då jag fick vevaxelbrott. Jag gjorde på i stort sett samma sätt båda gångerna. Observera att jag gjorde urtagningen ensam liksom tillbakamonteringen. Som du ser nedan så hade det varit lättare om man varit två.
Efter att alla system kopplats bort och axelkopplingen lossats och muttrarna på motortassarna borttagna så hade jag den senaste gången hamnens ordinarie båtlyftkrans vire med en repstropp de sista metrarna ner genom nedgångluckan och fäst i motorns lyftögla. Sedan kunde jag via kontakt med kranföraren få honom att lyfta lite grann när jag samtidigt satt bakom motorn och drog den "så mycket jag kunde" bakåt. Det är ju bara så att motorn kommer över tassarna som behövs. Sedan gungar motorn in mot ruffen men då är det inte tungt längre utan det klarar man lätt. Lyftet genom luckan är heller inget problem.
Returen går på motsvarande sätt. Om det blir för tungt att dra motorn med handkraft så kan man koppla ett block som fästs akter om sittbrunnskottet som finns mellan motorrum och akterstuven. Jag har upptagna hål för ventilation av motorrummet som repet kan tas ut genom och säkras med en regel för att fördela lasten. Ett annat sätt är att man är två personer där den andra trycker på motorn samtidigt som man själv drar motorn akterut.

Hälsningar

Leif
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

cron