Tätmassa

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Tätmassa

Inläggav Lars » tor mar 04, 2004 05:04

Hej alla!

Håller på att renovera en Allegro 27 årsm-70,ska bland annat byta ut teaklisterna som sitter runt friborden och sätta i nya fönster-dubbla zephyr glas (en typ av plexi men repfri) som då ska bultas fast, ett glas på utsidan och ett på insidan, och min fråga är då om det finns någon som vet någon bra tätmassa att använda till att täta mellan glasen och överbyggnaden och även till tätning mellan teaklisterna och skrovet?? fönstren var från början tätade med en oerhört skitig och kladdig "gegga" som efter 15 år fortfarande var kladdig!! vet ej vad det är, verkar inte vara sikaflex och teaklisterna var tätade med något som liknade gummi dock ej "geggigt".

Nå'n som vet nå'n bra tätmassa till detta?



Lars
Lars
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 29, 2004 16:28

Inläggav Peter » lör mar 13, 2004 19:20

Hej!

Ring om du vill kan jag berätta det jag vet. 070-6584311/Peter
Peter
 
Inlägg: 1
Blev medlem: lör mar 13, 2004 19:04

Tätmassa till fönster

Inläggav Orion » sön dec 12, 2004 03:37

Hur gick det? Blev det dubbla fönster. var finns dessa och hur ser priset ut? Fördelar med dubbla?? Vilka andra alternativ finns det?+ jag kommer att troligtvis bli tvungen att byta mina rutor till våren, de är spruckna samt att vissa skruvar är det frigång på, de är gängade direkt i plasten.
Orion
 
Inlägg: 38
Blev medlem: mån apr 26, 2004 20:49
Ort: Västerås

Fönster,mm

Inläggav Lars » tis dec 14, 2004 05:23

Hej!

Jodå det blev bra,använde mig av Zephyrglas (en typ av plexi) en ruta på insidan och en på utsidan av överbyggnaden vilka är bultade med genomgående bult och tätade med Butylgummi, vilket ska ge en oerhört stark infästning, skulle något hända, exempelvis en våg som slår över båten så ryker hela överbyggnaden före fönstren :) Det är ganska dyrt med zephyr men jag tror att det är värt det då detta material inte blir repigt lika lätt som vanlig plexi,det finns hos dom flesta glasmästerier och butylgummi är ganska billigt att inhandla,även det hos glasmästerier som pysslar med bilrutor,mm

Ett annat alternativ är ju vanliga gummilister som håller glasen, eller plexin typ bilrutor men då vi planerar att göra långfärder framöver så vill vi ha något som står emot extremt hårt tryck utifrån.

Håller nu på med Teaklisterna runt båten,och det har visat sig vara en mardröm att få rätt böjning på dessa speciellt längst akterut där böjningen är ganska skarp och teak är väldigt hårt,vet ej ännu hur jag ska lösa det,en möjlighet är att "skiva" upp dom bakre listbitarna i exempelvis 4 skivor och lamellimma dom?.

Om det finns nå'n där ute som har erfarenhet av att arbeta med teak och som vet nå't om detta så tar jag mer än gärna emot förslag!!

Lars.
Lars
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 29, 2004 16:28

Tätmassa

Inläggav Bertil Ågren » ons dec 15, 2004 18:34

Hej, jag undrar om det finns risk för kondens mellan glasen. Jag tror att man måste se till att inneluften kan cirkulera i mellanrummet.

Böja teak går nog om man basar den bakre delen lite. Ta ex vis en spirotrumma och koppla ihop med en kaffepanna som fylls med vatten och får koka på en platta. Stick in den del av listen som ska böjas och låten bli uppångad, basad, en stund. Sen går det att böja!
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Fönster

Inläggav Lars » tor dec 16, 2004 05:33

Glömde det! Jodå det är två småhål borrade i dom inre glasen 2mm hål vilket ska räcka för att förhindra kondens.

Tack för tipset! ska testa att "ånga" upp teaken

Lars
Lars
 
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 29, 2004 16:28

Kommentar till "Fönster"

Inläggav Ariane » tis jan 04, 2005 17:42

Hej, God fortsättning på 2005.

Ett tips bland andra. En båt vid namn "Smilla" bytte samtliga rutor inför en översegling. Om detta har de skrivit och satt in några bilder på arbetet. De fick hjälp av ett företag i Sthlm som skar ut rutorna exakt samt gjorde fästramar i stål inombords och på överbyggnaden. Ser proffsigt ut! Titta på hemsidan http://www.langfardssegling.com/ .
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav vi » sön feb 13, 2005 07:09

Har tänkt göra likadant med dubbla rutor på min Allegro 27. Vad är zephyr glas, hittar ingen information via google eller annat sätt? Jag skulle gärna vilja veta vad exakt du har använt för material till dina fönster och hur tjockt material du har använt på ut- respektive insidan, var köpte du det, kostnaden? Är fönstren klara eller tonade? Går det bra att såga detta material själv? Du drar alltså rostfria bultar genom rutorna och butylgummit och har mutter på insidan? Hålen är överdimensionerade? Finns det tätningsbrickor och av vilket material under bulthuvudet och muttern? Vad är bultdimensionen, hur tätt ligger de?

Många tack för svar!
vi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 03, 2005 02:42


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

cron