Vindroder

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Vindroder

Inläggav nisse » mån mar 01, 2004 01:39

Jag har tänkt mig att ut och röra på mig med min Allegro 27 inom något år. Är det någon som vet , som har erfarenhet av,vilket märke på vindroder som passar denna båt ?
nisse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: mån mar 01, 2004 01:27

Inläggav beckbyxan » lör apr 03, 2004 19:35

Tjena Nisse,

naturligtvis rekomendras Sailomat eller Monitor av dem som säljer dylika men det kostar en rejäl slant. Jag har sökt efter tillverkare av enklare vindroder med namn "Koster" som många tycker fungerar bra. Se webbplatsen http://www.dromresan.com/index.shtml där du hittar en del info om bla vindroder. Hör av dig om du hittar någon som tillverkar dylika.



Mvh Steve Franzén
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Vindroder

Inläggav goran » ons dec 15, 2004 18:48

Hej!



Jag har just monterat ett Monitor vindroder på min Allegro 27. Det är utan tvekan bra. jag har kollat runt en hel del och inte hittat något annat som kan vara bättre.

Häls Göran Wallin
goran
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tis dec 14, 2004 21:52

vindroder

Inläggav Svante Wedin » mån mar 07, 2005 16:59

hej!

kom hem i höstas efter ett års segling till och ifån västindien.

på vår Allegro 33 sitter det ett "koster" och det har fungerat utmärkt. jag tror inte att val av kostruktion är så viktig på båtar av koster typ som på tillexempel fen kölade båtar.
Svante Wedin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 07, 2005 16:43

Inläggav vi » ons mar 16, 2005 05:17

Jag har ett Koster vindroder - proffsbygge, elektropolerat - som passar till Allegro 33. Hittade senare ett mindre vindroder som det blir lättare att bygga om för Allegro 27 där jag ska ha det. Om någon är intresserad, skriv en rad här.
vi
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor feb 03, 2005 02:42

Vindroder

Inläggav beckbyxan » fre apr 22, 2005 18:52

Ni som äger, har erfarenhet av eller i övrigt är intresserade av vindroder till Allegrobåtarna kan väl skicka bilder, ritningar, synpunkter etc till info@beckbyxan.se . Vindroder av typ "Koster" har jag hört och sett en del om men vet inte hur de ser ut, kanske vi, www.beckbyxan.se, kan hjälpa till så undertecknad och övriga intresserade till rimlig kostnad kan få hjälp med tillverkning av dylikt, hör av dig om du vet något?



Mvh Steve/www.beckbyxan.se
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Re: Vindroder

Inläggav gostaenstrom » ons jun 28, 2006 22:02

Ett Koster går alldeles utmärkt på en 27:a, nästan ingenting som kan gå sönder heller. Jag har testat fram o åter över Atlanten. Jag kan bistå med uppgifter om tillverkaren, men det är förstås 6 år sedan jag köpte det.

Hälsningar

Gösta



[quote="nisse"]Jag har tänkt mig att ut och röra på mig med min Allegro 27 inom något år. Är det någon som vet , som har erfarenhet av,vilket märke på vindroder som passar denna båt ?[/quote]
gostaenstrom
 
Inlägg: 1
Blev medlem: fre okt 14, 2005 08:02

Inläggav Kung Kuling » mån aug 28, 2006 22:19

Jag har i år testat mitt kosterroderkopia lite grann och efter lite justeringar fungerar det väldigt bra på halvvind och kryss. Men på läns går det sämre, det är som att flöjelns yta blir alldeles för liten. Båten (Vagabond) drar ju lite snett också med vind in snett från aktern, storen läar genuan. Skulle jag orkat/hunnit spira genuan hade det nog gåt bättre.
När jag först testade tyckte jag att det blev väl stora utslag på rorkulten så jag provade att begränsa utslaget med en tamp från kulten ut till räcket. Men det verkar inte göra nåt till eller från i så fall att det blir sämre. I lördags kryssade jag i 5,5 6 knop med vindrodret och kollade kursen på en liten GPS12 plus datorn. Det pendlade inte mer än ca 2 grader åt varje håll, totalt 4 - 5 grader! Och då var det åtminstone lite sjögång som jag stångades mot.
Jag seglade mot en ö Storjungfrun och såg på datorn att jag inte skulle gå klar för den utan att slå. Men när jag närmade mig vred vind mer på nord och båten följde förstås med och jag kunde segla förbi utan att slå. Hade jag seglat på autopiloten hade jag inte märkt vindvridet lika snabbt.
Gjorde även ett par vändningar genom vinden som gick mycket bättre än med autopiloten;
1. Först vred jag vindroderstativet ca 120 grader mot den nya bogen.
2. Snabbt lägger jag rorkulten i lä så båten girar mot vindögat. (Man kan ju handstyra hur bra som helst trots att vindrodret är inkopplat, en fördel varken Sailomat eller Monitor har)
3. Sen har man händerna fria att hala runt genuan. Storen sköter sig ju själv.
4. När man kommit runt och seglen drar börjar vindrodret att rätta upp rorkulten och man kan sen vrida stativet så man går maxhögt i vind.

Det är otroligt fascinerande när vindrodret styr, speciellt när man som jag inte seglat så länge. Autopiloten är bra den också, men att segla långt med vindroderstyrning det är nåt helt otroligt.
Kung Kuling
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron