Badstege

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Badstege

Inläggav toto » sön mar 12, 2006 14:06

Hej, är det någon som har en fungerande, fastmonterad bad/räddningsstege på sin Allegro. Berätta!
toto
 
Inlägg: 2
Blev medlem: ons jun 23, 2004 14:08

Inläggav Ariane » sön mar 12, 2006 20:50

Hej toto.

Fungerande badstege / lejdare finnes i kvalitet A4. Ordentligt fastskruvad på sb låring med 4 st 6 (8) mm A4 bult. Vikbar del, 2/3 upp / ner, sticker ca 50 - 60 cm under vattenytan i nerfällt läge (tror jag?). I uppfällt läge låses lejdaren mot det främsta hörnet av sb pushpit med hjälp av en stump treslagen lina. Tål belastning av en person, vikt 100 kg. Monterad på K45.

Vad vill Du veta mera?
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Ariane » sön mar 12, 2006 20:57

Toto.

Jag glömde en uppgift. Lejdaren / räddningsstegen har nr 3463D och tillverkare / leverantör är Aros Marin. Produkten kan köpas via Watski. Åtminstone Permarin i Gustavsberg utanför Sthlm. Pris, närmare 2 000:-
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Johansson_Onsala » mån mar 13, 2006 23:48

[quote="Ariane"]

... I uppfällt läge låses lejdaren mot det främsta hörnet av sb pushpit med hjälp av en stump treslagen lina.

...

[/quote]

En tanke bara: Om stegen är surrad långt uppe på pushpit lär man aldrig kunna få ner den när man väl ligger i vattnet.

Jag har ett liknade lösning men jag använder en nyckstek (som tyvärr går upp hela tiden) och låter ändan hänga ner nästan till vattenytan. Mest för när man är ensam i båten vid bryggan eller på svaj.

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav Kung Kuling » ons apr 05, 2006 09:11

"Lejdaren / räddningsstegen har nr 3463D"



Jag sökte med Watskis sökmotor på det numret, nada. Har ni ingen länk eller annat? :P
Kung Kuling
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 56 gäster

cron