Blåsor på kölen

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Blåsor på kölen

Inläggav Bertil Ågren » mån nov 14, 2005 22:04

När jag tog upp båten nu i höst var det stora blåsor, några decimeter stora, på järnkölen. Alla skikt hade släppt ända in på järnet så när som på en ljust röd primer. Jag får väl ta bort allt och lägga på en ny ytbehandling. Tänte använda epoxiprodukter från Epotex. Är det någon som har erfenheter av de eller tips om andra produkter?
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Inläggav Ariane » tor nov 17, 2005 14:48

Hej.

När Du petade sönder blåsorna, var det verkligen en primer Du hittade? Jag har haft något liknande fenomen men under blåsorna (2 st) var det rost = korroderat järn. Blåsorna satt ca 10 - 15 cm ner från sulan på skrovet. Troligen berodde detta på att jag tidigare fått en skada eller hård stöt mot sidan av järnklumpen, t.ex en grundkänning sidledes och skrapat upp grund-/epoxifärgen med efterföljande vatteninträngning. Efter efterföljande vårs målning har fukten legat kvar och järnet rostat. Hade skadan varit helt öppen, hade troligen ytjärnet blivit rostigt men inte en rostande kaka, flera mm djup.

Detta är min egen hypotes, ingen sanning!
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Blåsor påkölen

Inläggav Bertil Ågren » lör nov 19, 2005 14:11

Nej, här var det ingen rost alls. Vet någon om man kan hyra blästeraggregat och blästra kölen själv?
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron