Byte av propeller ?

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Byte av propeller ?

Inläggav Manna II » lör okt 22, 2005 10:33

Någon som har erfarenhet av byte från 2-bladig fast till en 3-bladig fast på en Allegro 27 (motor Yanmar 2QM15, 15hk) ?

Mvh Manna II
Manna II
 
Inlägg: 13
Blev medlem: ons feb 04, 2004 17:27
Ort: Sundsvall

Byte av propeller

Inläggav OlofStenlund » lör okt 22, 2005 20:07

Nej jag har ingen erfarenhet ännu. Men inför byte av min MD1: till en IVECO 30 hk (se Motorbyte) har jag låtit göra en propellerberäkning. Den pekar mot en 3-bladig med diam 14 tum, stigning 10 eller möjligen 11 tum. Idag har jag en 2-bladig 13 x 13. Hade inte de flöjelbara varit så dyra hade en 3-bladig sådan varit lockande, men det skiljer så vitt jag vet klart mer än 10000 kr!
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Re: Byte av propeller ?

Inläggav Per Rosquist » sön nov 13, 2005 17:46

Jag bytte från 2 bladig 13*12 (sk slipsmodell) till 3 bladig 13*11 (Mussepigg) i våras. Min motor är en MD7A (dvs 14 hk). Möjligen ger en 3 bladig något större motstånd vid segling och genom den mindre stigningen så blir farten något lägre vid samma varvtal. Detta kompenseras dock av de positiva effekterna att båten svarar betydligt kvickare vi motormanövrerning i trånga lägen. Jag är mycket nöjd med bytet.
Per Rosquist
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2004 19:11

Inläggav Ariane » ons nov 16, 2005 18:57

OlofStenlund.

Det skall bli väldigt intressant att höra din erfarenhet av att ha en så liten propeller (liten diameter, liten stigning, 14 x 11 tum) till den förhållandevis kraftiga motor 30 hkr till en 27:a. Själv har jag en Allegro 33.



Tidigare hade jag en något kraftigare och tyngre motor med en 3-bladig prop på 17 x 13". Vid tomgångsvarv gjorde båten >2,5 kn. När propelleraxeln gjorde 600 varv gjorde båten 5 kn i lugnt vatten. Vid 1000 axelvarv ca 6,5 kn och ett markant knackande ljud från propellern när bladen passerade akterstäven. Vid 7 kn började båten sätta sig på häcken, propellerljudet var nu otrevligt och vid maximalt effektuttag gjordes båten halvplanande, nästan 10 knop och med mängder av inkommande vatten baklänges genom självlänsarna! OBS. Självlänsarnas bordgenomföringar sitter >20 centimeter ovanför vattenlinjen! Det kan även sägas att, om propellern var fritt snurrande vid segling i 4 - 5 kn, så var det mkt svårt att stoppa den genom att ta i propelleraxeln. I tidningen På Kryss nr 7 2004, sid 58, finns ett diagram med text gällande olika typer av propellrar och deras motstånd i vattnet. Nyttig läsning för den som vill kappsegla med andra.



Ny motor, en Nannidiesel på 29 hkr är nu monterad. Egentligen skulle jag ha en 3-bladig propeller och stor diskussion uppstod när jag ville ha en 2-bladig prop för att kunna kryssa bättre. Efter kompromiss och utan välsignelse från leverantören Capella Marin, Sthlm, blev det en 16 x 13" modern prop med större blad. Den fungerar fint men det är naturligtvis inte samma bett i vattnet som tidigare och det beror inte på den tidigare 20 åriga gamla motorn.

Jag har ännu inte haft möjlihet att prova båten med nya motorn och dito propeller i hård motsjö. Motorn lär inte bli problemet annat möjligen överhettning pga för litet motstånd hos propellern.



Din fundering över en "folded" har jag själv haft men efter en noggrann mätning av propellerutrymmet gentemot den främre delen på rodret, kom jag fram till att det fattades flera centimeter. Man skall ju betänka att proppen snurrar när den skall vikas ihop. Då behövs det utrymme. Sen finns det naturligtvis den typen, som har en styrning inuti axeln men någon sådan har jag aldrig hört att någon Allegrobåt haft. Jag vet inte ens hur det fungerar.

/Carlmagnus.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav OlofStenlund » lör nov 19, 2005 19:49

Intressant erfarenhet från Ariane. Kan hålla med om att 14x11 verkar litet både betr diam och stigning. Har faktiskt låtit göra två oberoende prop beräkningar, Capella och Centerline. Dom kommer till samma slutsats. Båda har också haft tillgång till min fart-varvtalskurva jag gjorde med gamla motorn. Så jag tycker också det ska bli spännande. Antar att man får öka stigningen om det skulle behövas. Större diam vill jag helst undvika eftersom det då handlar om att göra propellerbrunnen större. Däremot funderar jag på att tunna kölens akterkant ovan och under hylsan. L-O Norlin har illustrerat detta i Allegronytt visserligen på en Adiago. Så där kan man hämta det mod som väl behövs inför att använda vinkelslipen!
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Inläggav Ariane » tis nov 22, 2005 01:04

Hej Olof.

Tidigare idag skrev jag ett inlägg till debatten men när jag sedan skulle sända iväg det, behagade datorn att hänga sig. Efter omstart visade det sig att det inte gick att logga in förrän senare på eftermiddagen. Så är det att bo på landet. Kul va?!



Det är ju märkligt att dina nämnda företag har kommit till denna slutsats med tanke på att den ena rekommenderade mig en 3-bladig propeller 16x12” med en motoreffekt på 29 hkr. Det jag egentligen tänker på, är att din kommande motor troligen inte kommer att få arbeta under rätt förhållande. En dieselmotor skall ju ha ett viss belastning för att må bra. När båten framförs under lugna förhållanden är det inga problem. Men om Du hamnar i hårt väder och måste öka gaspådraget för att komma fram i t ex motsjö, då kan motorn bli överbelastad p g a för lite belastning från propellern. Tänk dig en bil, vilken kör i en nerförsbacke och föraren plötsligt lägger i en lägre växel. Efter ett tag får man nog göra en ”omstart” även där….



Att göra om propellerutrymmet för en större prop, tror jag är en ganska vågat ingrepp. Tidigare hade jag en 3-bladig propeller på 17 x 13”, vilken kaviterade över 5 kn. I och med att jag lät minska diametern med 1” har knackandet blivit markant mindre, trots att det nu endast är två blad på propellern. Bladen har kommit något längre från kanten mot skrovet och undersidan mot den aktre stuven.

I tron att kunna öka manöverbarheten för motor, sågade jag för flera år sedan bort den ”näsa”, vilken sitter snett ovanför och bakom propellern. Jag hade sett detta ingrepp gjort på en annan 33:a. Ingreppet sades öka vattenströmningen mot rodrets framkant. Efteråt har jag provat att göra flertalet manövrer för motor, med snabb som med långsam fart. Cirkulerat runt bojar och lagt till vid en brygga. Jag upplever ingreppet som onödigt, ingen förbättring kunde iakttagas.



Jag har läst att det förekommit diskussioner i forumet angående den sk vinkelväxel, som kan vara monterad mellan backslaget och propelleraxeln. Det är en Scatra-koppling eller Aquadrive, vilken jag kan rekommendera om Du ändå skall byta motor. Visserligen måste ett sk tryckskott byggas och plastas fast, men det är det värt. När jag rev ut min tidigare motor och satte in den jag nu har (Nannidiesel), byggdes hela motorbädden om. Bädden gjordes horisontal, själva inkopplingen mot axeln via Scatran var enkel. Det ända som var kritiskt, var att få motorn / backslagets aktre fläns på ett specifikt avstånd från Scatrans anslutningsfläns. Nu tar tryckskottet upp trycket eller draget från propellern vid fram / back och motorfästenas stöd slipper få den belastningen. transmissionsljudet från drivlinan blir också lägre.



Det var mitt inlägg i motor- / propeller debatten.
Hälsn Carlmagnus,
S/Y Ariane.
Ariane
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fre maj 21, 2004 21:49
Ort: Värmdö

Inläggav Kung Kuling » ons apr 05, 2006 10:03

Jag bytte från tvåbladig fast till en trebladig flöjlande Sailprop. Den var den enda som fick plats utom vanlig fast trebladig. En foldongpropp gick unte dit på långa vägar. Skillnaden i backkraft blev enorm.

Jag har en Yanmar 3šcyl 27 hk, backslaget på Yanmar är knepigt så att utväxlingen på backen är markant lägre så man måste med en tvåbladig gasa som f-n innan det händer nåt.

Sailprop är konstruerad så att bladen har två ändlägen, ett för framåtgång och ett för back. Det blir på så sätt samma kant på bladen som drar både framåt och bakåt. När man seglar ställer den sig platt rakt bakåt utan motstånd. Man kan dessutom välja olika stigning för back och framåt, bra när backslaget är som det är. (Min gamla Volvo MD2b var tvärtom, högre utväxling på backen) Så jag har flera tum högre stigning på propellern i backläget än framåt. Propellern har plana blad så den går inte lika tyst som jag tror att en Volvofolding som är lite kopia av tysta u-båtspropellrar gör, men en sån går ju inte dit.

Det kanske sailproppen gör på Allegro 33an.

Jag köpte Sailproppen av Centerline i Hallstahammar, fick ge 12500 kr tror jag det var för fyra år sen.

Det är väl lika bra att bekänna att min båt är en Vagbond 31. Det mesta är ju likt Allegron och på vårt Vagabondforum är det nästan bara jag och en till som skriver. Så jag hoppas jag inte blir portad här direkt.
Kung Kuling
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron