Adagio med svacka på rufftaket

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Adagio med svacka på rufftaket

Inläggav AOS16 » sön okt 16, 2005 15:44

Rufftaket på vår Adagio har tryckts in ungefär en centimeter runt mastfoten. Värst är det framför masten där det alltid står en liten vattenpöl (alltså tvärt om Allegron där svackan tydligen normalt blir bakom masten). Jag hoppades att distansmaterialet helt enkelt var för klent men så enkelt var det inte. Det består av plywood och verkar helt fräscht. Men där emot inte så lätt att fräsa ur förståss. Svackan verkar inte vara elastiskt, dvs även efter vintervilan finns den kvar. Har någon annan samma problem? Är det ett problem? Hur lagar man det i så fall?



Mvh

Tore André, Södertälje
AOS16
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 16, 2005 15:37

Inläggav arngrimur » ons okt 19, 2005 18:27

Det låter inte särskilt trevligt. Min rekomendation är att låna / köpa Björn Peter Behrens "Plastbåtsvård- underhåll och renovering av glasfiberskrov"



Den är utgiven av Nautiska Förlaget och kostar ca 230 kr (där jag köpte den ) På sidan 92 finns det något som kanske går att använda.



Mvh

Arngrimur
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Inläggav AOS16 » sön okt 23, 2005 19:14

Jag har läst boken men har den inte. Om jag minns rätt gick metoden ut på att man borrade hål och fräste ur distansmaterialet med en böjd spik. Tyvärr funkar det inte i mitt fall eftersom distansmaterialet består av hård plywood. Och det är inte bara det yttre skalet som är nedtryckt, även inre är nedtryckt en del.



Är det någon som kläm på ur stort avståndet mellan skalen borde vara? Jag har mätt på två ställen och där är det 10 resp 15 mm. Men det ser ut som om det egentligen borde vara mer än 15.



Mvh

Tore
AOS16
 
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 16, 2005 15:37

Rubrik: Adagio med svacka på rufftaket

Inläggav kurre » sön feb 05, 2006 16:42

Hej

På min Allegro hände motsvarande efter 10 -12 år.

Plywoodskivan var standard 12 mm.

Åtgärden blev att byta ut den emot metall: aluminium eller rostfritt och plasta igen hålet.

Kurre
kurre
 
Inlägg: 4
Blev medlem: ons mar 16, 2005 22:16
Ort: Kurre


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron