Neddraget storfall, men...

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Neddraget storfall, men...

Inläggav Johansson_Onsala » tor sep 01, 2005 10:11

Hej,

i år har jag dragit ner stor och fockfall ( och dirk) till sittbrunnen. Jag har också installerat lazy jacks. Avsikten är naturligtvis att kunna hissa och ta ner segel från sittbrunnen.

Men jag hade tydligen inte tänkt efter tillräckligt på hur storen hissas och halas.

På vår Allegro 27 (kanske på alla?) sitter bommen på en skena på masten. Man hissar storen i topp och då behöver man hjälpa till genom att lyfta bommen för hand. När fallet är fast sträcker man mastliket med ett flerskuret bomnedhal. Dessutom måste man slacka lazy jackesen på bommen och slacka dirken.

Så utöver fall och dirk som redan är nerdragna skulle jag behöva dra ner bomnedhal, lazyjacks (sb och bb) och installera och dra ner ett "bomupphal" Alltså fyra linor till!



Om jag fixerar bommen i masten och använder vinch för att sträcka fallet slipper jag upp och nerhal på bom, men dirk och lasy jacks behövs forfarande dras ner. Eller?



Hur gör ni andra?



/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav arngrimur » tor sep 08, 2005 11:40

Dirken behöves ej dras ner som jag ser det. Dirken är rätt onödig egentligen. På vår 27:a har vi ett rep fäst i akterstagen som vi kan fästa i bommen. På det viset försvinner momentet med att behöva dra ner dirken. Om du måste slacka på lazy-jacksen för att hissa segel känns det som om att du har spännt dem för hårt. De kan vara rätt slappa.



Själv har jag inte dragit ner storfallet men funderat på det. Den ända lösning jag kan se är att ta bort dirken så att den inte går över masttoppen. Bomnedhalet måste nog tyvärr dras ner till sittbrunnen.
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Inläggav Johansson_Onsala » tor sep 08, 2005 22:11

Förra året körde vi utan dirk, men med upphäng från akterstaget. Jag tyckte det var besvärligt. Vi krokade fast den innan vi tog ner seglet, men då fick man hålla väldigt exakt i vindögat. Jag tycker dirken är bättre.

Jag skall prova med lösare lazyjacks. Tyvärr gör ju bomnedhalet att de strcks när man vill slacka dem och tvärt om.

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

Inläggav Björn » tor okt 20, 2005 10:17

Fast bom och vinch till att sträcka fallet, man måste ju ändå ha den till fockfallen.

I sommar har jag, dumt nog, kört utan både dirk ock bomgalge, men till nästa säsong blir det minst en av dom. Plus alla tampar till brunn.

Dirk behöver man nog aldrig dra ner, man kan köra med fast längd, antingen lång nog för att aldrig störa skotning etc. men kort nog att bli effektiv i samma ögonblick, som man lossar fallet, eller också kan man, i Gustav Plyms efterföljd göra en längdjustering ala tältlina i nederändan (se hans Båt och Hav). Ett annat sätt vore kanske att ha en karbinhake i ändan och en bit shockcord från pushpit, så har man den ur vägen, när man inte behöver den.

Förresten, är det någon, som har provat att sköta revning etc. till havs med bommen lagd i bomgalge? Jag var med om det för många herrans år sedan på HMS Gladan och där fungerade det bra, men då pratar vi ju om helt andra dimensioner.
Björn
 
Inlägg: 11
Blev medlem: mån okt 17, 2005 12:38

Inläggav OlofStenlund » lör okt 22, 2005 20:37

Intressant att höra om fall ner till sittbrunnen. Föreställer mig att det skulle vara enklast att fixera bommen på masten (har också nerhal och bom på skena) men då komplettera med vinsch för storfallet. Den får då placeras på rufftaket om man ska ha fallet dit. Så har man ju löst det på många andra båtar.

När det gäller dirken fattar jag inte riktigt att den kan upplevas som onödig. Dels är den ju en säkerhetsdetalj om storen skulle rasa ner (bomgalge är ju också bra då) , dels som jag ser det nästan oumbärlig vid revning. Mitt revsystem förutsätter (än så länge) att jag tar mig fram till masten. När jag lossat storfallet och krokar på det nya halshornet hänger ju bommen i dirken en kort stund. Alternativet är att samtidigt ta hem på revlinan vilket fordrar en arm till så att säga. Men kanske ni andra har ett smaratre revsystem, t ex med bara en revlina för både hals- och skothorn? Intressant ämne.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Storfall och dirk

Inläggav Leif & Gun » mån okt 31, 2005 19:16

Hej!

Jag har en 33:a men tror att det fungerar på samma sätt för båda modellerna. Jag drog ner fall, uthal och första rev för ett par år sedan och det är bland det bästa jag gjort för att förenkla seglingen. Bommen sitter fast på masten vilket är möjligt när man kan hissa med växlad winsch. Man reglerar sträckningen på seglet nedifrån i stället för uppifrån när man har nedhalare för bommen. I stället för dirk skaffade jag en kickstång vilket fungerar mycket bra. Jag har monterat 2 winschar på rufftaket och monterat 3 stoppare på var sida. För rev har jag separata linor för skot och halshorn. Jag har hört om trassel med vagnen inuti bommen och det vill jag inte ha. Jag har inga Lazy-jacks men funderar på att skaffa till nästa säsong.



Hälsningar



Leif & Gun Eriksson
Leif & Gun
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tis mar 30, 2004 21:06
Ort: Nyköping


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

cron