Placering av batterier

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Placering av batterier

Inläggav Mårten på Ivalu » tor feb 12, 2004 00:21

Jag vill gärna ha tips på olika ställen att placera batterierna i en Allegro 27 samt några smarta förslag på hur de kan monteras. I min båt är de placerade under durken, bakom motorn, vilket jag tycker är både farligt och opraktiskt.

Det "renaste" alternativet jag sett var under styrbordsluckan i sittbrunnen, men då får man offra stickkojen och det vill jag inte. Stuvutrymmet på babord är redan fullt med annat och det i aktern har jag ankare och fendrar i. Vad gör man?
Mårten på Ivalu
 

Batterier

Inläggav Bertil Ågren » fre feb 13, 2004 22:49

jag får plats med tre batterier under stickkojen
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Inläggav arngrimur » lör feb 14, 2004 11:45

Vi har 2 batterier under stickkojen på vår Alllegro 27
arngrimur
 
Inlägg: 21
Blev medlem: tis dec 02, 2003 17:05
Ort: Göteborg

Inläggav Per Rosquist » lör feb 21, 2004 19:40

Jag har batterierna i främre stuvfacket i stickkojen. Här har vi fått in fyra stycken. Det lite trångt, det akterska står så man inte kan inspektera vattennivån vilket är mindre bra. Resten av stuvfacket använder jag för batterivatten, olja och diverse reservdelar mm.
Per Rosquist
 
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 21, 2004 19:11

Batterierna igen - nu med ventilation?

Inläggav Mårten på Ivalu » tor maj 13, 2004 21:16

OK,

nu när jag har återvänt till min vinterupplagda båt och kollat runt så verkar det som om det får bli stickkojen som gäller. Visserligen hade det varit elegantast med bakre stickkojsfacket men jag inser att det inte får plats mkt där med självlänsrör mm. Nå, mitt nya bry gäller då ventilationen av stickkojsfacket. Tilluft kommer ju förvisso via gallret från ruffen men är det någon som brytt sig om att dra någon frånluftsslang, alt via något speciellt beslag?

Men trots allt så har ju batterierna stått regelvidrit i motorrummet under 20 år utan någon ventilation alls så det kan kanske inte bli värre. Dock, skall det nu fixas en bättre plats så kan man ju gärna göra det bra.
Mårten på Ivalu
 


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron