Motorbyte

Är det något du behöver hjälp med eller undrar om Allegro- eller Adagiobåtarna ställ din fråga här!

Motorbyte

Inläggav Sören » tor mar 24, 2005 19:49

Är det någon som kommer byta ut sin marindisel i sin båt?

Själv har jag ingen.

:?:
Sören
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fre aug 20, 2004 15:16
Ort: Saltkällan, Munkedal

Inläggav Ruben » sön apr 10, 2005 09:55

Hej Jag hänger på den här tråden.

Jag har en md5:a i min allegro 27:a som verkar ha tappat stinget.

Den är ganska svår startad.

så nu undrar jag om man ska renovera eller lägga i en större motor.

Och vad för motor passar i en 27:a utan för stora ingrepp

tacksam för alla svar

Mvh Ruben
Ruben
 
Inlägg: 1
Blev medlem: sön apr 10, 2005 09:45

Motorbyte

Inläggav Wern Palmius » sön apr 10, 2005 17:12

Hej



Hösten 2002 tog jag bort min 27:as orginalmotor, en Albin O22, och satte in en Yanmar 2GM20. Det krävde ombyggnad av motorbädden men propelleraxeln kunde behållas. att ha 18hk känns bra. Dessutom har jag numera en fast 3-bladig propeller. Båten blir på så sätt starkare och lättare att manövrera.

Eftersom jag inte är tillräckligt bra på motorer lät jag en firma göra jobbet. Motor + installation kostade ca 90.000kr



Hälsningar



Wern seglandes Olga
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Inläggav Bertil Ågren » mån apr 11, 2005 16:57

Jag har också en Yanmar 2GM i min 27:a. Den fanns när jag köpte båten. Fungerar utmärkt! Men jag borde kanske prova med en 3-bladig propeller.

Vilken dimension har Olga?
Bertil Ågren
 
Inlägg: 35
Blev medlem: ons feb 11, 2004 18:50

Inläggav Johansson_Onsala » tis apr 12, 2005 07:53

Hej,

Jag övervägde att byta min en-cylindriga Yanmar mot en nyare begagnad 2-cylindrig Penta. Mina mätningar visade att det kräve större ombygggnad än jag vill ge mig in på; för att den skull få plats kräves att motorbädden sänktes och axlen vinkladers ner med en växel,

Speciellt efter folk som borde veta sagt att 8 hästar räckte för båten.

Men jag funderar fortfarande på at byta propeller. Det jag är ute efter är inte toppfart utan manöverbarhet.



Wern, krävde din ombyggnad ändrad motorbädd och vinkelväxel?



/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

motorbyte

Inläggav Wern Palmius » tor apr 14, 2005 16:48

Bertil, jag vet inte riktigt hur man anger propellerdimensioner. Min trebladiga propeller har "musöron" och den får precis plats i propellerurtaget. Den ingick i motorbytet som firman gjorde åt mig.



Lars, bytet av motor krävde en nyu motorbädd. Den konverteringsrigg som tydligen finns gjorde att motorn inte fått plats. Det var ju en firma som gjorde jobbet så jag är inte 100, men jag tror att jag har orginalaxel kvar på den. Vinkelväxel vet jag inte riktigt vad det är.



Wern
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Inläggav Johansson_Onsala » fre apr 15, 2005 07:55

Wern, Jag använder kanske fel namn när jag kallar det vinkelväxel.

På äldre båtar (som min) kopplades propelleraxxeln direkt till backslaget.

Det finns inget som hindrar axeln att glida in och ut, utom motorn.

Så båten drivs frammåt genom att hela trycket från propellern trycker mot backslaget och motorn som i sin tur trycker båten framåt via motorkuddarna.

I moderna installationer monterar man istället ett lager mellan propeller axel och motor. På våra båtar behöver man antagligen bygga ett lågt skott att fästa detta lager i. Det är detta lager som tar upp den axiella kraften från propellern som driver båten frammåt. Från detta lager går sedan en kort axel till backslaget (eller kanske kan backslaget var kopplat direkt).

Detta nya lager kan iblan också tillåta en vinkel mellan propelelraxel och motoraxel. Motorns lutning behöver inte var låst av propelleraxels och motorn kan placeras lägre. Detta var vad jag kallade vinkelväxel.

En annan vinst är att motorkuddarna kan göras mjukare, de behöver inte öveföra samma krafter och motorn behöver inte stå lika stilla. Med mjukare kuddar blir båten tystare.

Det blev en lång förklaring, hoppas du orkade läsa!

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala

motorbyte

Inläggav Wern Palmius » fre apr 15, 2005 16:42

OK, jag ska kolla härnäst jag är i båten.



Wern
K 25 Olga S-73
Wern Palmius
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tis nov 09, 2004 16:47

Motorbyte?

Inläggav beckbyxan » fre apr 22, 2005 18:32

Kanske kan jag komma med några tips, har tittat lite på alternativ till den gamla Albin O22:an som sitter i min 27:a. Jag tror, som tidigare inlägg redovisat, byte till Yanmar innebär onödigt mycket ombyggnad. Deras maskiner är relativt breda och låga, 27:ans motorrum är relativt smalt vilket betyder minimalt med plats vid sidan om motorn?



Istället har jag tittat på Vetus och Nanni dieslar, båda med ursprung från vanligt förekommande motorer.



Vetus tvåcylindriga maskiner är i grunden Mitsubishi som marinkonverterats. Lämplig storlek för 27:an är deras 11, 13 resp 16 hkr motorer med pris från ca 39.000:- - 48.000:- kompl med backslag, sötvattenkylning, motorkuddar och instrumentpanel. Generalagent är www.vator.se som har stort antal återförsäljare i Sverige.



Lämlig Nannidiesel för Allgro 27 är tex deras tvåcylindriga 10 eller 14 hkr inkl backslag, motorkuddar, sötvattenkylning och instrumentpanel med ca pris 42.000:- - 47.000:-. Nannimaskinerna bygger på Kubotodieslar vilket sitter i nästan alla mindre och medelstora trädgårdstraktorer världen över. Kolla in på www.maltemanson.com där du hittar ytterligare info.



Hoppas oanstående tips kan vara till hjälp, skriv gärna och berätta hur det gick! Mvh Steve/www.beckbyxan.se
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Motorbyte

Inläggav OlofStenlund » fre okt 21, 2005 21:08

Har läst att flera går och funderar på motorbyte. Skall nu i noktober börja plocka ur min gamla MD1 B som i och för sig fungerar bra, är sötvattenkyld sedan många år och kan nog gå länge till med lite varsamhet och underhåll. Men jag hoppas kunna ha min båt i många år än och vill ha bättre manövrerbarhet i trånga utrymmen, kunna ta mig fram i dåligt väder även med motor och få en tyst och så vibrationsfri motor som möjligt.



Det blir en IVECO 3-cyl 30 hk. Många undrar säkert över varför jag väljer så stor effekt. Det finns en 2:a på 20 hk också. Men utrymmet klarar sig, jag får en lättare motor än den jag har och en propellerberäkning visar att jag får plats med en matchande propeller om den blir 3-bladig. Och det tycker jag det är värt. Då kanjag köra med behagliga varval. Förvisso skulle nog 20 hk gå bra också, men nu blir det en 3 cylindrig.



Mina mätningar visar att denna maskin ska kunna få plats, dock med lite ändringar av trappan. Något som jag ändå funderat på att göra för att få en bekvämare nedstigning.



Jag ska dokumentera arbetet under vintern och återkomma i Allegro-Nytt med resultat. Vore spännande att höra hur det går för andra som har motorprojekt på gång.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Motorbyte?

Inläggav beckbyxan » lör okt 22, 2005 09:01

Med tanke på du kanppast kommer använda mer än 30% av så stor, 30 hkr, motors kapacitet verkar idén mindre genomtänkt. Alla vet ju att Allegro 27:an gräver ner aktern vid fullt pådrag redan vid uttnyttjande av måttliga 12 Hkr. Farten lär inte öka nämnvärt, bara bränsleförbrukning.



Är tanken att köra marchfart på låga varv med mindre förbrukning verkar den högre kostnaden för stor motor onödig? Lägg dom pengarna på annat! En 3-cylindrig maskin lär även väga mer än 2-cylindrig dito?
Seglar och äger Allegro 27 S-236, hemmahamn Oxelösund.
beckbyxan
 
Inlägg: 14
Blev medlem: ons feb 25, 2004 22:46
Ort: Oxelösund

Motorbyte

Inläggav OlofStenlund » lör okt 22, 2005 20:00

Jo visst är det riktigt att toppfarten inte ökar och det är heller inte motivet. Min 10 hk motor räcker gott i lugnt väder; drygt 6 kn vid max pådrag och då gräver hon inte ner sig nämnvärt. Men komforten är i det läget inte över sig god betr ljud och vibrationer. Såklart att en ny 2 cyl 20 hk i princip löser alla dessa problem och nästan alltid är tillräckligt stark, precis som du säger. Men beträffande vikten skiljer det inte särskilt mycket mellan IVECO:s 2:a och 3:a: 98 resp 115 kg, längden 11 cm och märkligt nog inte särskilt många 1000-lappar på priset. Jag har provkört båda maskinerna i båt och kunnat konstatera att 3:an faktiskt har en ännu lugnare och behagligare gång än 2:an som också vibrerar ganska lite.

Beträffande bränsleförbrukningen är den mest kopplad till hur mycket effekt man tar ut och det blir ju som sagt i normala fall inte mer ur en 3:a än ur en 2:a.

Så vad frågan egentligen gäller är om man tror sig ha nytta av en relativt stor överkapacitet eller inte. Visserligen är inte avsikten att bogsera andra men jag ser fram emot att kunna stoppa, vända och överhuvudtaget hantera den långkölade Allegron på ett annat sätt än hittills. Och eftersom pris, vikt, mått inte skiljer så mycket tänker jag se till att ha en segelbåt som, när jag använder motorn, har en motorbåts komfort och kraftresurser.

Men detta kan ju så klart bedömas på olika sätt. Men det har slagit mig att segel- och motorbåtar (av deplacementtyp) med ungefär samma storlek och fartregister ofta har så olika motoreffekter. Förklaringen är nog till väldigt stor del att det tills rätt nyligen har varit vikt och mått som avgjort hur stor motor man kunnat ha i en segelbåt, med begränsat motorrum och placering ofta långt akterut. Men nu är det inte riktigt så längre. Moderna motorer ger andra förutsättningar.

Vi får se om jag blir nöjd, lovar att återkomma.
Olof, K 25 S 143, Filippa
OlofStenlund
 
Inlägg: 29
Blev medlem: sön jul 18, 2004 19:34
Ort: Olof, Kungälv

Re: Motorbyte

Inläggav Mats » fre feb 17, 2006 17:30

OlofStenlund skrev:Jo visst är det riktigt att toppfarten inte ökar och det är heller inte motivet. Min 10 hk motor räcker gott i lugnt väder; drygt 6 kn vid max pådrag och då gräver hon inte ner sig nämnvärt. Men komforten är i det läget inte över sig god betr ljud och vibrationer. Såklart att en ny 2 cyl 20 hk i princip löser alla dessa problem och nästan alltid är tillräckligt stark, precis som du säger. Men beträffande vikten skiljer det inte särskilt mycket mellan IVECO:s 2:a och 3:a: 98 resp 115 kg, längden 11 cm och märkligt nog inte särskilt många 1000-lappar på priset. Jag har provkört båda maskinerna i båt och kunnat konstatera att 3:an faktiskt har en ännu lugnare och behagligare gång än 2:an som också vibrerar ganska lite.

Beträffande bränsleförbrukningen är den mest kopplad till hur mycket effekt man tar ut och det blir ju som sagt i normala fall inte mer ur en 3:a än ur en 2:a.

Så vad frågan egentligen gäller är om man tror sig ha nytta av en relativt stor överkapacitet eller inte. Visserligen är inte avsikten att bogsera andra men jag ser fram emot att kunna stoppa, vända och överhuvudtaget hantera den långkölade Allegron på ett annat sätt än hittills. Och eftersom pris, vikt, mått inte skiljer så mycket tänker jag se till att ha en segelbåt som, när jag använder motorn, har en motorbåts komfort och kraftresurser.

Men detta kan ju så klart bedömas på olika sätt. Men det har slagit mig att segel- och motorbåtar (av deplacementtyp) med ungefär samma storlek och fartregister ofta har så olika motoreffekter. Förklaringen är nog till väldigt stor del att det tills rätt nyligen har varit vikt och mått som avgjort hur stor motor man kunnat ha i en segelbåt, med begränsat motorrum och placering ofta långt akterut. Men nu är det inte riktigt så längre. Moderna motorer ger andra förutsättningar.

Vi får se om jag blir nöjd, lovar att återkomma.




Hur gick det med detta intressanta projekt? Vore kul att höra mer!



MVH,

Mats B.
Mats
 
Inlägg: 2
Blev medlem: fre feb 17, 2006 17:25

Motorbyte

Inläggav roger » mån mar 27, 2006 19:02

Jag har förstått att det är många av oss som gärna vill byta motor i våra Allegro 27:or. Själv har jag låtit renovera min MD7A för 2 år sedan och nu var det dags att montera den igen. Jag hade rivit ut all kringutrustning och köpt massa nya prylar och sett över resten.

Men precis innan inmonteringen beställde jag en elinombordare från Ozeco-drive.

Så nu står jag med min gamla nyrenoverade pärla med komplett utrustning. Jag har bestämt mig för att sälja den nu under våren.

Som av en händelse finns den här i forum till salu.

Den finns att beskåda i Göteborg och är väl värd att se närmare på.

Priset kan naturligtvis diskuteras.

Hälsningar från Roger i Allegro 27:an Wanderlust.
roger
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 02, 2006 17:58

Inläggav Johansson_Onsala » ons mar 29, 2006 21:43

Roger,

det där med elmotor låter spännade. Du måste berätta mer!

/Lars J
Johansson_Onsala
 
Inlägg: 26
Blev medlem: tis jun 08, 2004 12:46
Ort: Onsala


Återgå till Frågor (Klicka här för att se alla inlägg)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster

cron